Wednesday, September 24, 2008

TOBAT

Pada zaman nabi Musa as pernah berlaku kemarau yang panjang. Mereka lalu bertemu nabi Musa as dan memintanya agar berdoa kepada Allah swt agar menurunkan hujan. Nabi Musa as pergi bersama 70,000 orang ke satu kawasan lapang untuk melakukan solat bagi meminta hujan. Namun, hari semakin terik. Awan yang menutup langit turut menghilang. Maka, nabi Musa as berdoa lagi.

Lalu Allah swt berfirman kepada nabi Musa as, " Wahai Musa, di antara kalian ada seseorang yang bangga menampakkan perbuatan dosanya kepada Kami. Dia telah melakukannya sejak empat puluh tahun yang lalu. Suruhlah dia keluar dari lingkungan kalian. Kerana dosanya, kalian tidak mendapat curahan hujan dari langit."

Musa as pun berdiri di hadapan umatnya. Lalu berseru (disampaikan oleh Allah kepada khalayak yang ramai itu), " Wahai pelaku maksiat yang menampakkan kemaksiatannya kepada Allah selama empat puluh tahun, keluarlah dari lingkungan kami!Kerana dosamu, hujan tidak turun."

Mata pelaku maksiat meliar ke kiri dan kanan. Barangkali ada orang lain keluar dari kumpulan mereka. Namun, akhirnya dia sedar bahawa dirinya lah yang dimaksudkan oleh nabi Musa as. Dia berkata dalam hati, " Jika aku keluar, terbongkarlah kejelekanku di hadapan Bani Israel. Tapi jika aku diam saja di sini, pasti aku dan mereka akan binasa kerana kemarau dan paceklik (kebuluran)."

Diapun menutup wajahnya di dalam baju lalu berbisik, " Ya Tuhanku, ku telah bermaksiat kepada-Mu selama empat puluh tahun dan Engkau telah memberikan tangguh kepadaku. Hari ini, ku menghadap kepada-Mu sebagai seorang yang patuh, bertobat dan menyesal. Terimalah tobatku, dan tutuplah aibku di tengah manusia, wahai Tuhan yang paling mulia dari segala yang mulia." Belum selesai hamba itu berkata, tiba-tiba awan putih menutup langit lalu turunlah hujan dengan sangat deras.

Nabi Musa as berdiri sambil berkata, " Ya Tuhanku, Engkau telah menurunkan hujan kepada kami, padahal tiada seorangpun keluar dari kumpulan kami."

Allah swt lalu berfirman kepada nabi Musa as bahawa orang yang telah menyebabkan hujan tertangguh telahpun bertobat kepada-Nya. Nabi Musa as pun memohon agar Allah swt perlihatkan hamba yang patuh dan bertobat itu kepadanya.

Allah swt menjawab, " Hai Musa, ketika dia berbuat maksiat kepada-Ku, Aku tutupi aibnya. Bagaimana mungkin Aku akan membuka aibnya setelah dia bertobat kepada-Ku?"

1 comment:

  1. Erisya jemput ke blog akak ambil kad raya yang mana erisya suka ya.
    Selamat Menyambut Adilfitri.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah