Wednesday, September 24, 2008

HALAL vs KOSHER


Dulu, erisya menganggap bahawa makanan yang kosher adalah halal dimakan. Maklum, orang yahudi ada banyak persamaan dengan kita seperti sembelih haiwan untuk dimakan, bersunat dsbnya. Rupa-rupanya anggapan erisya salah belaka. Kosher tidak sama dengan halal dalam erti kata yang sebenarnya.

Kashrut (bahasa hebrew) adalah sistem peraturan pemakanan Yahudi. Kosher (kashur dalam Hebrew) pula memberi makna sesuai untuk dimakan. Walaupun, cara penyembelihan adalah lebih kurang sama, namun keduanya adalah dua entiti yang berbeza dari segi makna dan rohnya. sebagai contoh, Islam mengharamkan alkohol, arak, wain dan dadah. Sedangkan makanan/minuman ini ditandakan sebagai kosher oleh orang yahudi.

Gelatin,yoghurt,marshmallow dan keju pula dianggap kosher oleh Yahudi tanpa mengira sumbernya. Manakala bagi Islam, ianya tidak halal jika berasal dari sumber 'non-zabiha' (tidak disembelih). Enzim yang digunakan hendaklah benar-benar dari sumber yang halal. Oleh itu, sebarang makanan seumpamanya yang bertanda kosher tidak semestinya halal.

Untuk maklumat lanjut tentang makanan halal, boleh merujuk http://www.halalscience.0rg/

Adalah perkara yang menyedihkan sekiranya umat Islam sendiri tidak memperdulikan lagi soal makanan halal/haram. Adakalanya erisya rasa tertekan, siapakah yang akan menjawab soalan Allah nanti, orang teknikal (termasuk erisya), penguatkuasa yang bersikap lepas tangan atau pengguna sendiri yang tak ambil kisah dengan makanan yang dimakan?

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah