Wednesday, November 26, 2008

DOA TAK TERMAKBUL


Dalam banyak-banyak doa yang pernah kita panjatkan ke langit, pasti ada yang belum termakbul lagi. Kenapa? Kurangkah kasih sayang Allah pada kita? Murkakah Allah pada kita?


Dulu, nabi Nuh juga pernah berdoa agar Allah swt selamatkan anaknya Kanaan dari banjir besar. Kanaan menderhaka pada Allah....menolak ajakan orang tuanya ke kapal, sebaliknya ia memilih untuk selamatkan dirinya di puncak gunung. Ayah mana yang Snggup melihat kemusnahan anaknya sendiri! Lantas nabi Nuh berdoa, " Ya Tuhanku, sesungguhnya anakku termasuk dalam keluargaku, dan sesungguhnya janji-Mu itulah yang benar. Engkau adalah hakim yang seadil-adilnya".


Namun Allah berkehendakkan yang lain. Allah menegur nabi Nuh bahawa Kanaan bukanlah keluarganya. Lalu nabi Nuh memohon ampun dan membaca doa di atas. Iya, doa ini juga boleh dibaca ketika mempunyai keinginan yang kuat terhadap sesuatu, telah berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapainya...tapi masih belum tercapai. Allah Maha Mengetahui (siapakah yang lebih mengenali manusia selain Penciptanya?)..kita tak tahu, mungkin saja permintaan kita itu tidak baik untuk dunia kita..buruk untuk akhirat kita?


Kita nak sangat sesuatu....doa doa doa....oleh kerana kita bersungguh Allah kabulkan juga biarpun lambat...(walhal mungkin Allah nak beri peluang agar kita berubah fikiran....tapi kita nak juga!) Bila dah dapat....urggghhh! menyesal! rupanya taklah seindah mana? (sound familiar? )


Jadi, bila ada doa yang erisya rasakan begitu lambat dikabulkan, erisya baca doa di atas......erisya yakin jika Allah tak beri apa yang erisya pinta, Allah nak beri sesuatu yang lebih baik!

10 comments:

  1. Erisya akak selalu berdoa waktu akak melihat keindahan laut luas yang tak bertepi.....betapa agungnya ciptaan Allah...

    ReplyDelete
  2. ...saya selalu berdoa agar ' kembali'kan hidup saya..sebagai manusia kadang2 kita terleka..itu doa saya hari2.untuk di kembalikan hidup saya seperti dahulu....ini doa yg sering dihantar dengan keikhlasan...

    ReplyDelete
  3. Salam dari uncle buat erisya.

    Terima kasih di atas award dan penghargaan dari erisya. Uncle akan ambil award tu.

    Bagus erisya, posting erisya akan banyak membantu bagi yang berhajat dan mungkin terdesak. Semuga erisya diberikan ganjaran yang sewajar olehNya.

    Uncle pula jarang meminta kecuali kemapunan dan mendekatkan diri kepadaNya. Uncle terasa malu untuk meminta sebab yang telah diberinnya pun terlalu banyak. Tidak boleh nak dihitung.

    Apa pun erisya membuat perkara yang baik dan memberikan manafaat kepada semua yang memerlukan.

    ReplyDelete
  4. semoga kak sakura terus mengingati-Nya dan meraih kejayaan dunia dan akhirat...orang yang mengejar dunia akan dapat dunia saja tapi orang yang mengejar akhirat, dunia akan mengejarnya lalu dapatlah dia kedua-dua dunia dan akhirat!

    ReplyDelete
  5. Jinggo, erisya pun doakan perkara yang sama...memang terasa sangat meninggalkan title pelajar, amal amat kurang! Erisya akan doakan Jinggo sama, ya?

    Uncle, terima kasih kembali. selain dari doa buat uncle, award tu lah tanda penghargaan erisya. Allah sayang orang yang banyak meminta..tak seperti manusia yang tak suka kita banyak minta, tak gitu? kalau tak mau minta untuk diri, uncle mintalah untuk orang tersayang....setidak-tidaknya kepada semua pembaca blog uncle (esp erisya yang amat memerlukan doa uncle bagi keluarkan diri dari pertembungan putih dan hitam....adakala bila tak tahan sangat erisya baca surah al kahfi untuk 'memukul' qarin )

    ReplyDelete
  6. kak erisya,
    terima kasih dgn entry ni. smg yg terbaik utk kita semua.

    fina masih ingat pesan senior masa belajar dulu, dia salah seorg top student. dia pesan, kalau kita lihat seseorang dalam musibah atau kesusahan, doakan agar org itu dipermudahkan di samping selitkan sekali diri kita.....cthnya: "Ya Allah, Engkau keluarkan si dia ini dari sebarang kesempitan/aniaya yg dihadapi sekarang, begitu juga dgn diriku, aminnn.............."

    defina

    ReplyDelete
  7. Asslmk,

    Selagi banyak Allah menduga kita, selagi itu dia menyayangi kita. Lagi lambat Dia makbulkan doa kita, lagi banyak hikmatNya...

    ReplyDelete
  8. maksu,fina dan mazemie...terima kasih ya:)

    ReplyDelete
  9. doa penghubung antara makhluk di bumi dengan pencipta..saya yakin saya boleh jika doa sungguh2 dapat dihayati..hehe..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah