Thursday, October 23, 2008

PENYAKIT HAIWAN

Sekarang manusia mudah dijangkiti penyakit haiwan. Selsema burunglah, penyakit anjing gila lah dan ntah apa-apa penyakit haiwan yang pelik. Sekarang heboh dengan penyakit prion pula. (sila rujuk http://www.hypro.cz/prione.htm ). Masih ingat kes penyakit Kuru di New Guinea? Amalan tradisi puak kanibal di sana adalah memakan otak sedara-mara yang telah meninggal.. Tak tahulah apa rasionalnya..tak kisahlah...tanda kasih sayang, mungkin! Akibatnya penyakit aneh telah menular.

Sebuah NGO di Jerman telah mengesahkan satu jenama makanan haiwan (animal feed) ada bahan daging binatang. Negara jiran juga mengharamkan jenama tersebut. Faham-faham ajerlah...andainya makanan itu berasaskan haiwan, siapa boleh beri jaminan haiwan tersebut sihat walafiat semasa hayatnya? Misalnya, kita beri ayam kita makan produk tersebut. Tup-tup ayam kita dijangkiti penyakit dari protin haiwan yang terkandung dalam makanan tersebut. Kemudian kita pula sembelih ayam untuk masak rendang. Kita makan. Anak kita makan. Apa akan jadi? Erisya rasa sebal kerana dah setahun produk tu dilambakkan dalam pasaran negara kita! Mereka siap upah YB Kay tut tut sebagai penasihat undang-undang!

Awatlah kita tak reject ajer produk tu dari pasaran tu macam LionCity jiran kita tuh? Mentang-mentang kita ni negara ketiga...jadi tempat buangan produk sampah negara maju kah? Fuhhhh...jap... nak berkipas sat. Panas! Walau produk itu tiada bahan lembu seperti yang ditakuti oleh FDA tapi ia ada bahan haiwan lain..termasuk BABI! Umum sudah tahu babi ni binatang tegar. Susah nak dapat penyakit biar pun banyak ntah apa-apa kuman dalam badannya. Maklum lah, sistem imunitinya kuat...tapi bagaimana dengan kita?

Maaf, erisya tak boleh nak sembang panjang2. Nanti YB Kay tut tut saman erisya pulak. Tapi sebagai muslim, erisya nak syorkan cara yang paling selamat dan mudah...marilah kita cari ayam kampung organik buat santapan. Eh! erisya tak ada share ngan Dr tuh ...sekadar nak berkongsi 'open secret' kes lambakan produk 'sampah' di negara kita ni. Itu ajer.

Di mana nak cari ayam organik? Kita bermula dengan klik
http://ayamkampungorganik.blogspot.com/ dan banyak lagi website tentang ayam organik ni yang kita boleh cari.

Tepuk dada tanya selera!


p/s: ...terikat kaki dan tangan! apakan daya, erisya cuma kuli!

2 comments:

  1. Hi Erisya, Ayam kamong organic? Ha ha, I've heard of Omega eggs, but Organic ayam?
    Hey, maybe you should start this business, "Erisya Ayam Organic"....then export to Canada, ha ha.

    You have a nice day, Lee.

    ReplyDelete
  2. Lee,

    Hmm...something that worth to think about hehehe...well, I think we should go back to nature :)

    take care, enjor your day, Lee

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah