Tuesday, October 14, 2008

JANTUNG




Air sejuk (ais?) melikatkan minyak yang kita makan bersama hidangan. Akibatnya ia melambatkan lagi proses pencernaan. Bila gumpalan minyak ini bertindakbalas dengan asid di dalam perut, ia akan memecah dan diserap oleh enzim intestine lebih cepat berbanding makanan pejal. Ia akan selari dengan enzim intestine. Dalam masa terdekat, ia berpotensi bertukar menjadi lemak dan mendorong kepada kanser. Oleh itu disarankan untuk minum sup panas atau air suam selepas makan.

Petanda Lazim Serangan Jantung

Amaran berkenaan serangan jantung
–Tanda serangan jantung bukan sahaja pedih dan menyesakkan pada sebelah kiri dada. Muntah-muntah dan berpeluh berlebihan juga antara tanda-tanda lazim. 60% pesakit jantung terkena serangan ketika sedang tidur dan tidak boleh bangun. Sakit pada dada boleh menyebabkan tidak sedarkan diri. Berhati-hati dan berjaga-jagalah sentiasa. Lebih banyak yang anda ketahui berkenaan serangan jantung, maka lebih tinggi peluang untuk anda terselamat.

Erisya bukanlah pakar perubatan namun, rasanya tak salah sebarkan maklumat yang erisya terima melalui emel ini. Siapa tahu maklumat ini boleh mengurangkan bakal pesakit jantung!

1 comment:

Terima kasih kerana sudi singgah