Tuesday, December 16, 2008

SAYYIDUL ISTIGHFAR



Selepas membaca blog lenggang kangkung, erisya teringat kepada seseorang. Teman yang sedang dalam kesedihan. Maafkan Erisya kerana tidak mampu menghilangkan duka di hatimu...hanya mampu berkongsi istighfar yang diajar rasulullah saw kepada Syaddad bin Aus.
Sabda rasulullah saw, " Sesungguhnya adakalanya timbul perasaan sedih di hati dan hiba di hatiku, maka kuberistighfar kepada Allah dalam sehari seratus kali"
(H.R.Muslim)
" Sesiapa yang membiasakan istighfar, Allah akan menjadikan setiap kesempitan menjadi lapang, dan setiap kesukaran menjadi mudah, dan Allah akan memberikannya rezeki tidak terhitung atau diduga2"
(H.R.Abu Daud)

24 comments:

  1. Salam anakanda erisya.

    Beristighfar adalah satu amalan Rasulallah beribu kali sehari. Cuba bayangkan seorang yang "Maksum" begitu sekali bersungguhnya di dalam memohon ampun dariNaya. Inikan pula kita!

    Bagus erisya, berdakwah adalah tugas semua Muslim, bukan hak Tok-Tok Guru, Alim Ulamak dan Kumpulan Dakwah sahaja. Berbuat baiklah kepada semua makhluk hatta tumbuhan sekali pun.

    Pernah ketiga di gunung, uncle beri salam dan bercakap pada pokok. Budak-budak mentertawakan uncle. Mereka kata uncle pelik.

    ReplyDelete
  2. beristighfar membuatkan jiwa yang gelora menjadi tenang....

    ReplyDelete
  3. Erisya,

    menarik nafas sebanyak lima kali akan memberi ketenangan kepada kita kerana perkembangan hormon dalam tubuh lebih seimbang..inikan pula beristighfar sebanyak seratus kali..lebih daripada memadai tuu....hehehe...tidak hairanlah berkat mencurah-curah dan tanpa henti.saya yakin hal ini betul bukannya rekaan walaupun saya tidak berbuat demikian.kami juga ada cara tersendiri tetapi tujuannya hanya satua iaitu Memuliakan Dia Yang Maha Kuasa.Amin.

    ReplyDelete
  4. uncle betul tuh,...walau maksum, namun junjungan kita ingin memberi pengajaran kepada kita melalui teladan. Hmmm...memang aneh manusia ni....mereka enggan memberi salam sesama manusia..malah mentertawakan orang yang memberi salam! bukan kah dituntut menyebarkan salam? hatta rumah kosong sekalipun!mungkin cara salam jer yang berbeza jika ada manusia...tapi konsepnya tetap sama :) Tak tahu muslim di malaysia malas memberi salam..erisya pernah ditertawakan kerana memberi salam kepada stranger (org melayu) ...dan memandang erisya dengan pandangan yang aneh....mungkin dia heran kerana dia tak kenal erisya tapi diberi salam!

    ReplyDelete
  5. Manis ayatnya..
    tenang jer jiwa membaca..
    cuba masuk kat blog nie..
    http://onebreastbouncing.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. semakin maju kita, semakin jauh amalan2 yang baik dari kita kan.. kenapa yer budaya dari luar amat mudah jadi ikutan, tapi amalan dan budaya sendiri di perlekehkan.. terkadang bila di timpa musibah, terfikir mungkin ini balasan dari dosa2 diri sendiri.. dan selalu doa di pohon agar balasan itu tidak menimpa pada ahli keluarga yang lain.. terutamanya anak2..

    ReplyDelete
  7. aku kalu kengkawan bersedih, slalu tolong bdoa untuk kesejahteraan depa...salam tu kalu diucap terpulang pd niat bagi aku...waima orang bukan islam kalu bg salam dgn niat ok pun aku xkisah...janji kita kenai org tu mcmane...

    p/s:sentiasa doakan kengkawan bukan islam join aku dalam kelab mualaf...

    ReplyDelete
  8. kak sakura, betul tuh:)

    Ajeem...iya. lain agama lain kaedahnya namun objektif tetap sama

    lots of love. thanks. erisya pernah menjengah ke blog tersebut :)

    nurdaniella...betul tuh...tak yahlah kita guna kaedah yoga atau lain2 amalan . fokus pada kaedah yang diajar oleh junjungan kita sudah memadai..

    betul burung belatuk. walau bukan Islam namun jika dia beri salam tanda hormat tak pe kita jawab...cuma kaedah jawab pastilah berbeza ngan muslim. kerana maksud salam tu punya pengertian yang amat luas...suatu doa khusus buat mukmin...tapi jawab salam bukan Islam, sekadar memberi hormat sahaja :) ....

    ReplyDelete
  9. kak erisya...saya baca entry ni saya rasa 'terdiam' sekejap...beristighfar memang menenangkan hati...dan penawar segalanya...

    terima kasih mengingatkan di sini..:)

    ReplyDelete
  10. Salam

    Sesungguhnya beristighfar itu tangga menenangkan perasaan dan tangga kecintaan kepada Tuhan

    ReplyDelete
  11. anntaj, insyaAllah, samalah kita berkongsi ilmu. Biar sedikit tapi istiqamah!bila tulis dalam blog, erisya mengingatkan diri sendiri sebenarnya.

    salaams pak! iya betul tuh...jujur erisya amalkan istighfar tu pagi dan petang tanpa mengetahui maknanya...rupanya itulah yang menenangkan hati erisya selama ini! patutlah jika miss hati rasa resah jer...

    ReplyDelete
  12. hiiiii, salam kenal, nice blog ^^, salam kenal ya

    ReplyDelete
  13. akak...
    thanks sbb mengingat kan kepada Nya
    sesungguh nye manusia ramai yg lupa & lalai kepada Nya yg satu

    ReplyDelete
  14. Puan busy ke?hehehe...(menanti entri baru).

    ReplyDelete
  15. salam kenal ari...makasih sudi main di sini :)

    @cu Sa yang, ha...tak beritahu akak lagi nak resepi apa...kuih ka, kek ka, lauk ka :) nanti akak scan dan emel :)

    Ajeem,

    Tak lah busy sangat ...tapi tak tahu nak tulis apa...banyak sangat idea huhuhu...then ada orang tuh tag erisya lak!
    p/s: penatlah dengar org panggil puan ni...cukuplah kat ofis..:) panggilan tu hanya pada waktu pejabat jerrr ;)

    ReplyDelete
  16. aku begini..dugaan itu asam garam..tanpa rokok,wang dan wanita bagai nasi tak berlauk atau lauk tak bernasi..

    ReplyDelete
  17. terunakota, nickname yang unik :)

    ReplyDelete
  18. Hi Erisya Nor, just dropped by to say hello.
    Here's hoping you in best of health and lots of laughter.
    Best regards, Lee.

    ReplyDelete
  19. Erisya,

    hehehe..saya ni suka ngusik..sengaja panggil puan..mungkin lepas ni panggil madam plak..hmm..merajuk ke kena tagg..hihiihii...

    ReplyDelete
  20. Lee, thanks for dropping by :)

    Ajeem, bukan merajuklah , agak bz kat ofis...bila balik kepenatan :)

    ReplyDelete
  21. oh i see..begitu rupanya...at least erisya balik umah walaupun kepenatan tapi ada suami tersayang nak hiburkan hati dan urut kann..orang bujang macam saya ni lantaklah penat ke apa sama ja...hehee..

    ReplyDelete
  22. Erisya

    Lama betul tak berkunjung ke blog nie... nampaknya dah bertambah padat kandungannya... ayat Syifa, istifar, surah-surah perubatan...

    Thanks for sharing..

    pasal cerita kena sakat nie memang kekadang pelik sikit...

    Macam saya, kalau kat kebun selalu nampak pompuan melambai-lambai.. tetapi bila sampai dekat, rupa-rupanya cuma pokok pisang aje.. Tu belum cerita macamana buah kelapa boleh jadi kepala bergolek dan kampit baja jadi hantu bungkus.. kah..kah.,.kah... memang dasar hati kecik.. kena sergah kucing kat kubur pun terus lari tak jejak tanah....

    BTW, saya pun parent kepada preemie jugak... Alhamdullillah nampaknya baby semakin sihat ...kena duduk hospital NICU dan SCN selama 86 hari.. lebih kurang 76 hari NICU dan 10 hari SCN..

    OK take care...

    ReplyDelete
  23. Alhamdulillah...baby semakin sihat...erisya selalu doakan semua baby sihat2...nampak jer ibu hamil..terus doa agar dia dan baby sihat :)

    kelakar betul...tingat lak citer pendekar bujang lapuk ..bila kucing melompat dari bumbung terus cabut lari huhuhu

    ReplyDelete
  24. Thank you for sharing.. Found your blog from google..masa google surah2 munjiyat.. keep on sharing ye kak..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah