Sunday, December 28, 2008

RESAH

Ntah naper erisya rasa resah. Tak leh tidur malam...mengenang adik yang akan berkahwin. Harap mereka mengerti perkahwinan adalah satu komitmen... sebuah kehidupan berkeluarga bukan sekadar memeterai cinta yang bersemi. Bukan sekadar nak elakkan fitnah kala bercinta.

Hmm..tu baru adik.....anak camner pulak? Harap2nya Allah kurniakan menantu yang solehah. Kalau tak pun, setidak2nya Allah kurniakan menantu macam erisya ....semasa hayat mertua sentiasa menjaga hati nya agar tidak merasakan kehilangan anak bongsu kesayangan walau sedetik! Dulu, ibu mertuapun susah nak terima erisya. Bukan kerana tidak berkenan. Erisya faham...tapi takut kehilangan...maklum, anak bongsu! Alhamdulillah, berkat tolak ansur agar tidak berebut perhatian suami, erisya telah menjadi menantu kesayangan. Malah erisya banyak mengingatkan suami agar tidak abaikan ibu yang melahirkan...apatah lagi bapak telah lama meninggal dunia. Erisya tak mahu bersuamikan anak derhaka! Maklum saja...lepas kawin adakala lelaki ni tak sensitif ngan perasaan ibu....sayang isterilah katakan!

Pengalaman erisya, tak sukar nak menukar status dari 'bukan menantu terpilih' menjadi 'menantu kesayangan'. Lagipun, mak bukanlah mertua yang cerewet. Erisya cuma tunjukkan sayang erisya pada anak kesayangannya, tunjukkan minat pada kesukaannya, selalu bercerita tentang orang yang disukainya, sesekali biarkan mereka berdua beranak luangkan masa bersama (privacy), berusaha membelikan apa yang mak suka tiap kali berkunjung...(alah bukan mahal manapun seleranya), sambil2 sembang tuh ringan2kanlah jari memicit kaki atau apa2 ajer tanpa disuruh.....seronok tau lihat perubahan riak muka mertua bila kita buat sesuatu yang dia tak jangka :) .

Hmmm...tiba2 jer erisya teringatkan mertua. Erisya akui erisya ni menantu yang manja. Mak tak suka anak2 menyusahkan erisya jika bertandang. Walau banyak kali dah pesan tapi jika pulang, semua makanan siap terhidang...erisya basuh tangan dan makan jer! Tiap kali makan makanan yang disukai, pasti mak simpankan separuh untuk erisya....sampaikan anak2nya kecil hati! Satu perkara yang mereka tak tahu.... mak pernah datang ke rumah malam2 buta nak berikan semua barang kemasnya kepada erisya untuk disimpan ...alasannya esok pagi dia nak ke KL menziarah anak ...(padahal selama ini ke KL pakai barang kemas, ok jer!) Namun, erisya tolak dengan baik....takut nanti ipar-duai kata apa lak.....maklum, masa tuh mak tinggal serumah ngan anak2 perempuan). Tak sangka itulah malam terakhir kami bersua...rupanya mak ke KL untuk disemadikan.

21 comments:

  1. Perhubungan dengan mertua boleh menjadi rapat andainya kita pandai bertolak ansur dan pandai mengambil hatinya. Saya pun macam Erisya juga..bukan menjadi menantu pilihan tapi boleh bertukar menjadi menantu kesayangan hanya dengan sikap dan tindakan kita.

    ReplyDelete
  2. jrg jumpe menantu yg mnja dgn mertue...bgs2

    ReplyDelete
  3. betul tuh Tirana...hati manusia boleh berubah. tak rugi kita beralah...akhirnya kita juga yang merasakan keberkatannya

    ReplyDelete
  4. kadang2 bila sampai masa kita akan mrindui sesuatu yg pernah kita benci satu ketika dahulu :)

    ReplyDelete
  5. faqiha...yang penting sama2 bertolak ansur...jangan test power pada suami / anak lelaki :)

    ab geldofg,...hmmm erisya tak pernah rasa camtuh...sekali benci, selamanya akan benci..bila tingat balik pasti rasa panas ...sebab tuh erisya buang segala yang membencikan ke laut..tak mau ingat2 dah! uhuhu

    ReplyDelete
  6. pmikiran dan skap kita akan brubah mgikut usia....dia bukan sprt bnjir...cpat geo bumi brubah..prang mlawan nfsu...bbeza dgn prang mlawan harta

    ReplyDelete
  7. saya belum bersedia nak kawin. huhu~

    ReplyDelete
  8. ab geldofg, haaaa bab ni setuju setuju sangat. semakin meningkat usia, semakin berubah expectation kita..err iQ pun berkadar songsang ngan usia kan? huhuhu

    ReplyDelete
  9. :)...y pnting kita bsabar...dan bkasih dgn NYA :)

    ReplyDelete
  10. farhana....suatu hari pasti kawin gak...huhuhu

    ReplyDelete
  11. saya nak mencelah : tapi topik ini saya saya cukup takut untuk begini komen....kita bersangka baik dengan semua keadaan sebab apa2 pun dihujung kehidupan kita akan dinilai pada segala penglibatan kita dalam mencatur hidup.....

    ReplyDelete
  12. betul tuh abgeldofg...setuju! :)

    tuan J, adik pun cakap camtuh...berbaik sangka tapi sebagai orang law enforcemant, erisya jenis lihat pada bukti...kalau dah bukti depan mata...camner nak bersangka baik...pendekatan erisya....jauhkan diri sebelum terkena! berhati2 dealing ngan orang yang suka cakap dolak-dalik.... tetap jaga perhubungan baik tapi jangan involve ape2 ngan mereka huhuhu tapi itulah hakikatnya...adakala parents dah banyak hilang fungsi dalam institusi kekeluargaan....terlalu lepas tangan ..boleh beri kebebasan pada anak tapi harus ada guidelines (cara mudah ikut jer garisan Islam..malah dalam al Quran ada disebut batas2 seorang anak...)Erisya tulis sumer ni sebagai iktibar kepada generasi kita yang bakal menjadi mertua :)

    ReplyDelete
  13. Erisya,

    Terima kasih atas kunjungan ke blog saya.

    kadang2, menantu yang tahu melakukan apa yg terbaik utk mak mertua selalu jadi mangsa pandangan serong. hati yang memandang serong pasti tidak akan menyenangi keikhlasan eriysa.

    Teruskan sikap berbaik dengan sesiapa pun. Tidak merugikan apa2 sekalipun kita dijerkah oleh ketidaksenangan orang lain terhadap kita. Saya percaya perbuatan baik hasilnya pun tetap baik. Jika tidak dihargai orang, pahala tetap menunggu di akhirat.

    ReplyDelete
  14. huhuhuhu..teringin lah jugak kan nak jadi menantu kesayangan..hehehehe...gurau aje..tapi ending crita ni..sedih..huhuhu..takziah untuk erisya

    ReplyDelete
  15. Little Mike....terima kasih kembali. Betul kata Mike tu, sebab tuh erisya BERHATI2 dalam perhubungan jika nampak bibit 2 yang kurang elok seperti berbohong dsbnya..jadi kenalan boleh...tapi bukan kawan! Kita buat jer yang terbaik tapi jika mereka masih tak senang...tu masalah mereka :) Allah lah sebaik2 hakim.

    Fahana....insyaAllah...sesiapa boleh jadi menantu kesayangan ...cuma perlu sedikit pengorbanan plus keikhlasan....bila kita sayang mertua dia pun sayang kita...tapi kenalah tunjukkan sayang kita tuh! Mungkin kerana background erisya yang kurang kasih sayang..maka erisya mudah sayang pada sesiapa saja :)

    ReplyDelete
  16. hmm..sayu ja hati membaca artikel ni..saya tidak boleh mengomen lebih..huhuu..sabar jelah ya erisya.

    ReplyDelete
  17. bukankah mak mertua itu sama tarafnya seperti emak sendiri.. tak de salahnya berbuat baik, kan..

    ReplyDelete
  18. iya...betul tuh....mak kandung, mak tiri dan mak mertua...sumer sama level...cuma kita jer yang susah nak terima :)

    ReplyDelete
  19. Aku rasa aku ada singgah entry ni.. ingat cam ader jer tinggalkan jejak tapi xder plak..
    huhu..

    sedih.. sedih..
    keasyikan membaca tiba d kemincak namun berakhir dengan airmata.. tak suker.. sedih..
    Kak memang anak dan menantu yang baik juga isteri dan mak yang baik..
    and best bolgger..

    ReplyDelete
  20. LOL,jgn puji melambung tinggi takut jatuh terhempap nanti...sakittttt

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah