Thursday, January 22, 2009

TUKAR SKIM

Sahabat baik erisya bersama isterinya N dan 4 orang anak mereka

Syoknyerrr

Wahhh sempat gak buat snowman!

Baru terima foto dari sahabat baik erisya A ..alahhh yang baru ke US tuh.....dulu2 dok terima foto Dr Y dan S bermain salji di Jepun ...hmmmm bilalah dapat peluang camtuh ek? Seronok lihat wajah ceria mereka sekeluarga....dah lama anak2nya nak main salji! .....errr rasanya ayahnya yang lebih teruja hehehe. Mamanya....cool sokmo! (isteri orang Klante)

Minggu lepas A telefon lagi..Sempat gak kami berbincang tentang opsyen EPF ke skim pencen. Kami sepakat nak tukar ke skim pencen! Dulu, kami tak tahu lepas bersara kami tak berhak ke hospital kerajaan! Bukan apa..agensi sahabat baik erisya telah diswastakan (dulu gomen gak) ...namun dia masih berhak ke hospital kerajaan lepas bersara kelak! Ada patut ka? Hmmm...naper kami penjawat awam tak boleh lak?
Walau apapun arguementnya...kami berdua dahpun selamat menandatangani borang opsyen tuh....malah erisya dah hantar borang opsyen kami berdua ke HR. ...hmmm...nampaknya bertambahlah wang masuk ke poket sebab tak perlu simpan kat EPF lagi....tapi dapat jer gaji kena kuarkan cepat2....maklum, minggu lepas jer dua org rakan sekerja hilang wang RM300 dan RM800 dari Maybank! Tahun lepas, ada gak yang ilang duit dalam akaun...tu pun nasib baik mak sedaranya manager Maybank....kalau tak.....masuk angin keluar asap! Repot polis buat syarat jer....duit hangus! pemegang akaun Maybank.....hati2!



33 comments:

  1. Gracias por tu apoyo, toda la ayuda que nos brindéis es muy valiosa, si no tienes la plantilla manda un correo a justiciaparamaores@gmail.com y se te enviará, no son firmas por internet, son para que las envies por correo a mi domicilio.Gracias

    ReplyDelete
  2. Erisya..

    Saya ada account dengan Maybank..Ada orang dah pernah hilang duit ke? So far, saya tak pernah kena. Kalau hilang pun, mesti maybank amik sebab ada charge untuk something. Risau gak ni..tapi selalunya dalam bank tu tak banyak duit pun..hujung2 bulan lagi tak banyak, hehehe.. Duit dalam tu memang untuk kegunaan hari2..Untuk simpanan, dalam account lain, bukan maybank.

    ReplyDelete
  3. huhu..sedihnya..x pasal2 lesap..mau angin kalau saya..bestnyer main salji!!

    ReplyDelete
  4. maores,
    gracias a ti también. todo lo mejor!

    ReplyDelete
  5. maores,
    gracias a ti también. todo lo mejor!

    ReplyDelete
  6. erisya, sekarang ni maybank selalu jadi sasaran pihak2 yang tak bertanggungjawab ni.. dulu, maybank la yang paling selamat.. biasanya kalau simpan dalam bsn yang rajin lesap..

    ReplyDelete
  7. salam, tahniah lah dah ambil skim pencen...inilah baiknya kerajaan...sampai kita tua pun akan dpt duit bulanan

    ReplyDelete
  8. emm..skrg nie kan kak,mmg byk kes ilang duit nie.bkn setakat maybank je,bsn pun ada gak...

    ReplyDelete
  9. Huyooo..
    akak aku ckp Sepanyol..
    hebatnyer..

    mm, duet hilang? ayak..
    cepat transfer ke akaun lain.. huhu..
    xder jer duet dlm akaun tue.. tak per..

    Bahaya org2 sekarang neh..
    Hati2 ar..
    Ok ker kak SKIM PENCEN?

    ReplyDelete
  10. Bila ek? akak dapat main salji? *sigh*

    ReplyDelete
  11. saya maybank :(

    kwsp, swasta lump sum ek, tak dak opsyen.

    ReplyDelete
  12. memang ada masalah skit maybank ni..masalahnya maybank pun nak lepas tangan begitu je..bukan bermakna bank lain x..tapi kes maybank ni banyak skit org kena..

    ReplyDelete
  13. Tirana, kak Nurdaniella, acu sayang,maksu dan pikirsendirilah: iya BSN pun ada kes. ada kawan pesan...jgn guna bank yang banyak cawangan merata2...mudah mereka nak curi duit kita....maybank pun tak kuasa nak layan sebab dah banyak kali org ilang duit...tak larat nak ganti!erisya pun tak simpan duit lama2 dalam maybank hehehhe

    Salaams Shadan, terima kasih. Sistem kerajaan ok...kawan di Indon [un ada yang kagum dengan kelebihan penajwat awam...ada housing loan, car loan dsbnya...cuma yang rakyat marah ada pelaksana sistem kerajaan yang salah guna kuasa...tapi biasalah kan...manusia! sebab tu kalau nak eknal sifat sebenar seseorang adalah bila dia dah pegang kuasa :)

    LOL: zaman canggih ni, tak reti cakap pun boleh berkomunikasi dengan bangsa asing hehehe! klik jer! Kalau diikitkan epf lebih lumayan namun ruginya tak kemudiahan hospital lepas pencen...padahal, dah tua baru penyakit datang menjengah!

    Kak sakura: tu lah kan...bila kita dapat main salji!

    ReplyDelete
  14. Salam erisya.

    Betul,lebih baik tukar ke skim pencen.

    Tentang bank ni, sama saja nampaknya. Kawan uncle hilang duit di CIMB, anak saudara uncle hilang duit di BSN dan baru-baru ni blogger matcomot hilang duit di Maybank. Nampaknya orang-orang bank pun dah pandai tidak amanah. Kelabu dan ligat dengan duit yang diamanahkan.

    ReplyDelete
  15. Salam

    Ya saya suka lagu tu terutama lagu keroncong

    Terima kasih la

    ReplyDelete
  16. Hi Erisya

    Snow in you? There is no snow here.
    Many greetings and kisses from Poland

    ReplyDelete
  17. hmm, saya pun guna a/c mayban juga. Alhamdulillah, setakat ni belum penah lagi hadapi masalah hilang duit.
    adik ipar saya dulu dok promo saya keja dgn gomen, sebab terjamin masa depan, memang tak dinafi keja gomen ade byk keudahan.. tapi saya tak betah dgn budaya kerja gomen (maaf, jgn ade yg terasa yer) dah biasa kerja 'berlari'. Tapi cuba juger nasib, apply online. dapat g interview, tapi tak rela kena pergi Putrajaya.. tak rela berjauhan dgn keluarga, tu alasan yg sebetuinyer.

    ReplyDelete
  18. ishhh seronoknya men salji..
    bila aja nak sampai sane cam dorang ek..?

    ReplyDelete
  19. uncle...macamtulah jika sibijakpandai jadi penjenayah...amat bahaya!..dah lama tak nampak uncle...ingatkan ke outstation :)

    Pak karamu....masa mula dengar keroncong tu...terus tingat itu lagu kegemaran pak :) erisya pun minat keroncong tapi keroncong pop mcm hetty nyanyi tuh :)

    Donata....no we dont have snow here...those photos are my friend's ...now he's staying in United States

    Kak yong...betul tuh..erisya lemaih ngan birokrasi agensi kerajaan ni..tapi ada juga pelanggan dari agensi lain yang memfitnah kami...sebab tuh erisya direst jer ngan boss depa kalau ada yang tak kena...bukan apa, deme yang tak buat kerja , jabtan kita pulak dipersalahkan...ada juga yg komen pej kerajaan depan erisya tapi terus erisya bantah kerana tak sumer camtuh dan dengan bangga beritahu reputasi jab erisya...maklum kami antara jab kerajaan pertama yang ada sijil akreditasi dalam dan luar negara..serta akreditasi OSH...jadi kenalah maintain perkhidmatan :) lagipun produk kami adalah perkhidmatan...setiap aduan pelanggan diambil tindakan dalam masa 3 hari....nanti pelanggan lari susah lak ....memanglah gaji jalan tapi tak dok kerja...bosan lak hehehe tapi angin gak bila pelanggan fitnah kami! erisya takkan bagi muka ngan agensi tersebut...dia lupa gamaknya yang dia masih perlukan kami :)

    Ajaa ...nanti apply lah kursus di luar negara...biasanya kalau winter tak ramai yang nak pergi hehehe tapi, lagi best kalau makan angin ngan insan2 tersayang, tak gitu? alahhh pi honeymoon kat sana...buat majlis ringkas tapi pi honeymoon di luar negara :)...erisya aritu honeymoon kat pulau pangkor jer...tu pun abang ipar sponsor (hadiah kahwin) hehehe

    ReplyDelete
  20. jealous sy nengok org bermain sajli... bila la nak merasa.. main kat bkt cerakh aje la...

    ReplyDelete
  21. Kak..
    Arahan daripada pihak Kerajaan Bloggers;

    "SILA UPDATE BLOG ANDA"

    Hehe..
    Salam.. Happy Holidays..

    ReplyDelete
  22. maybank cawangan mana tuh...kang aku p siasat...hal besar dah ni...

    ReplyDelete
  23. kuIna...erisya tak sampai lagi ke bukit cerakah...main kat genting ....punya lah kasar hehehe

    happy holidays LOL...errrr bila nak masukkan haiku sulung?

    BB cawangan UKM...yang dia lagi tuh tak tahu kat cawangan mana tapi dalam selangor la

    ReplyDelete
  24. Hello Erisya Nor, you nak lagi snow? Kita sini banyak, ha ha.
    Da lupa rumput apa warna, ha ha...da dua bulan snow and ice.
    Nice music you have....saya suka piano music. Lee.

    ReplyDelete
  25. I'd love to Lee! tapi errr tak de sponsor ke Canada :) Tak jumpa pakej pelancongan ke canada....teringin tgk Niagara Falls

    ReplyDelete
  26. waa..
    dapat adia honeymoon..
    pulau pangkor bes kan.??
    member clas nak uat lawatan kat sana nati..
    hihi

    ReplyDelete
  27. ajaa....lawatan mungkin tapi honeymoon?urgggh boring giler...takkan dok kat bilik jer hehehe masa erisya ke sana...sumer kedai makan tutup! kedai makan bukan melayu jer yang ada...

    ReplyDelete
  28. have a great day my dear friend

    ReplyDelete
  29. vishalini, thanks for coming :)

    ReplyDelete
  30. hati-hati dalam hdup..jangan kehilangan sesuatu..hmm..erisya beruntung sebab tak lost contact ngan kenalan...

    ReplyDelete
  31. syukur...semua yang rapat di hati masih menghubungi erisya walau mereka di luar Malaysia...erisya rasakan ni'mat yang tak terhingga mempunyai ramai teman yang menyayangi :)

    ReplyDelete
  32. aik, tak perasan pon gambar masuk blog :-p

    ReplyDelete
  33. org US..laaaa baru perasan ke hehehe rasanya dah bgtau aritu!

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah