Friday, September 30, 2011

DOA dan REZEKI

"Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya) nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya) serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan ingatlah sesiapa yang berserah diri bulat-bulat pada Allah maka cukuplah Allah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya)"
-S.at-Taalaq: 2-3-

"Sesungguhnya penduduk negeri itu beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (rasul Kami) lalu Kami timpakan azab siksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan"
-S.al-A'raaf: 96-

Di antara syarat murah rezeki adalah bertaqwa kepada Allah.
a) Banyakkan beristighfar
b) Banyakkan berdoa
c) Pastikan rezeki bukan sumber yang haram (sebagai contoh tiada unsur riba).

Berdoa? pasti ada yang  seperti Erisya dulu....merasakan penat berdoa. Lelah kerana terlalu mengharapkan agar doa dikabulkan sepantas kilat....Menghitung doa yang tak kesampaian. Sedangkan Erisya  terlupa menghitung berapakah kurniaan-Nya meskipun tidak dipinta. Pernahkah Erisya meminta oksigen? Pernahkah bersyukur kerana masih bernafas tiap kali bangun tidur? Berapa kalikah Erisya tunaikan solat tepat pada waktunya......Apa pernah Erisya sengaja melambat-lambatkan solat hingga ke hujung waktu.  Tiap kali solat berapa lama Erisya luangkan masa untuk bersama-Nya? 5 minit? 10 minit? wahhh panjang tuh! Katalah 10 minit di darab 5 ...maka dalam 24 jam masa yang Allah berikan, Erisya telah luangkan masa bersama-Nya selama 50 minit...tak sampai sejam pun. Dan Erisya  masih bertanya pada Allah...kenapa doa lambat kabulkan..sedangkan seharusnya Erisya tanyakan "layakkah... wahai diri?"

Ingatkah wahai diri; Allah kabulkan doa melalu 3 cara:


1) Allah kabulkan doa yang kita minta sebelum kita menutup mata.
2) Allah kabulkan doa di akhirat nanti
3) Allah gantikan dia kita dengan yang lebih baik .....misalnya selamatkan kita dari musibah atau kecelakaan.


Sesungguhnya janji Allah adalah benar...



1 comment:

  1. erisya..saya nak ucapkan berbanyak terimakasih ..entry erisya pasal batu karang telah membantu abg saya yg menderita sakit tu..nak tunggu que dari dr lama sangat..thanks a lot frend!

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah