Tuesday, September 21, 2010

DEMAM

Harini genap 7 hari Erisya demam. Mula demam ketika sekeluarga dinner di sebuah restoran pada hari Rabu lepas (15hb Sept). Tetiba sahaja ketika makan nasi goreng hailam, Erisya tak boleh nak habiskan makanan. Rasa sakit segala sendi. Sehinggakan Erisya terpaksa berbaring dalam kereta sementara menanti anak dan suami menghabiskan makanan. Malam tuh, tak boleh tidur...menggigil walau berselimut tebal. Pelukan suami dan anak pun gagal menghentikan kesejukan yang terasa sehingga ke tulang hitam. Akhirnya petang Khamis Erisya terpaksa ke hospital bila panadol yang ditelan tidak ada kesannya. Oleh kerana kawasan Erisya ni black area wabak denggi, maka ujian darah dilakukan. Syukur, walau ada sedikit penurunan WBC  dari kadar normal...namun PLT Erisya masih ok iaitu 268 dengan suhu badan 39.5deg.

Lepas makan ubat, Erisya kebah...namun berselang-seli dengan kesejukan yang teramat-amat sangat. Hari Sabtu barulah Erisya rasa selesa..cuma rasa letih dan tak de mood nak bercakap. Petang tuh tetiba sahaja Erisya rasa gatal seluruh badan...tapi bukan rashes lebih kepada eczema. Sekali lagi, lepas solat maghrib Erisya ke hospital yang sama dengan menaiki teksi. Dr beri ubat makan..standardlah tuh...prednisolon (sejenis steroid) dan piriton yang membuatkan kita mengantuk (agar tidak rasa gatal!) serta satu tiub ubat sapu. Sejak itu, erisya terlupa jap tentang demam...tiap hari fokus pada kulit. Ish! Rasanya tak pernah seumur hidup Erisya membelek kulit sedemikian rapi selama ini! Jenis malas nak berlosyen2 sebagaimana layaknya seorang wanita...ada tidakpun, buat facial setiap tiga minggu...tu pun kat salon ajer!

Selepas eczema ilang, naik pulak penyakit rashes ...tengok tangan pun dah tak macam tangan...penuh dengan ruam halus...dengan level kegatalan yang agak sama dengan eczema! Akhirnya sekali lagi Erisya ke hospital...kalini Dr mengambil suhu badan... 38 deg! Padahal Erisya tiada simptom demam pun....badan rasa normal. Sendi tak sakit dah...hmmm...tapi takkan lah pihak hospital tak 'calibrate' alat pengesan suhu lak...so terpaksalah akur bahawa sesungguhnya Erisya masih lagi demam. Sekali lagi ujian darah dilakukan... WBC  bertambah kurang ...PLT pun dah jatuh...tapi sket jer..masih di tahap normal. Dr sahkan bukan denggi tapi demam virus. Oleh kerana kurang air dalam badan, maka terpaksalah dimasukkan NS satu botol dan satu jab untuk hilangkan ruam. Fuh! sakit gak! Sakit betul bila terasa kemasukan kedua2 ubat dan air ke urat darah....maklum kemasukan yang melawan fitrah...bukan melalui mulut!

Alhamdulillah...harini rasa ok sket walau masih tak de mood nak bercakap tapi dah ada rasa keinginan untuk menulis...hmm..tapi camner nak pastikan Erisya dah betul2 bebas demam ya...kerana meskipun tubuh tidak panas tapi panas kat dalam...urghhh...malasnya nak ke hospital lagi!


Hmm...ni baru sket jer nikmat kesihatan yang Allah tarik...gimana pula dengan teman2 diluar sana...dengan ujian yang lebih hebat...Semoga kalian semua diberikan kesembuhan serta pahala yang setimpal dengan kesabaran dan ketabahan kalian yang luar biasa! ...setiap penyakit adalah penghapus dosa......alhamdulillah Allah uji kita dengan kesakitan bukan melalui anak  ....semoga anak kita semua sihat, sihat dan tetap sihat wal afiat!


7 comments:

  1. sALAM

    rRAJIN RAJIN MAKAN UBAT DAN BANYAKKAN MINUM AIR PUTIH, BPLEH CUBA OK

    ReplyDelete
  2. erisya....

    moga cepat sembuh. makan ubat. rehat bebanyak.....

    doa saya agar erisya kembali cergas seperti sediakala, ameen.

    ReplyDelete
  3. Dear Kak Sayang,

    Get well soon kak..

    cmner dah sekarang..?
    Harap2 kakak dah semakin sihat..

    ReplyDelete
  4. salam kak erisah,
    dah sihat ke kak???

    ReplyDelete
  5. Terima kasih semua...jgn lupa amik bunga ros putih sebagai tanda penghargaan :)

    ReplyDelete
  6. thank you for the white rose..

    love ya kak!

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah