Friday, November 19, 2010

THE HAPPY DUCK



The duck looks smooth and calm on top of the water 
   
But underneath there is restless peddling.
  
 In life nothing worthwhile comes without struggle.



Adakala kita sesali pilihan yang telah dibuat. Adakala kita ingin kembali ke masa lalu...membuat pilihan yang lain. Ingin keluar dari jaringan kehidupan yang menyesak dada...Sejujurnya Erisya ingin keluar dari tempat ini...meski dia menunjukkan perubahan yang positif  namun kami tetap ternanti2 tsunami yang mungkin melanda lagi...dia begitu emosional, tak berani berterus-terang dan ntah apa2 lagi perangainya yang buat kami muak. Stress ? Tidak lagi....kehidupan harus diteruskan...hanya kita yang beri izin untuk terus disakiti....Kami telah puas berusaha untuk mengikut rentaknya...menjaga hati dan emosinya...mengajar diri mengasihani nasib malangnya...seorang wanita yang tidak punya apa2 kecuali wang ringgit yang makin menjauhkan diri dari Pemberi Rezeki. Segala tohmahan dan penghinaan kami telan dalam senyum tawa. Ish!ish!ish! tidak berbaloi membiarkan diri stress dan murung hanya kerana sikapnya...buat rakan sekerja...siapa dia yang boleh mengawal emosi kami ? Siapa dia yang merasakan rezeki kami di hujung pena nya? Siapa dia yang selalu ugut untuk membalas dendam bila dia tinggi di puncak? Tersenyum sendiri melihat keyakinannya itu...sudah pastikah nyawa  tidak akan terpisah dari jasad...benar2 pasti akan menggenggam gelaran itu? Sempatkah?


Dua orang rakan sekerja berkira2 ingin kembali ke tempat kami yang lama. Ex bos juga meminta Erisya buat surat rayuan kembali ke tempat lama. Kebetulan masih ada jawatan yang belum terisi.  Entah naper Erisya keberatan ...bukan tak rindu tempat lama...tapi malas nak terima surat biru lagi. Kembali ke sana bermakna Erisya akan terima surat biru paling sedikit setiap minggu! Sanggupkah diri menerima surat biru meskipun telah bersara kelak? 


Jumaat ini adalah detik yang dinanti....Erisya akan bebas dari gelaran pelajar. Adakah ianya juga akan membebaskan Erisya dari tempat ini? Erisya tak tahu...namun berkat doa sahabat2 yang prihatin...Erisya yakin Erisya akan bebas dari tempat ini....meskipun masih belum ketemu kunci namun Erisya yakin pintu pasti akan terbuka suatu masa nanti....yang penting Erisya dan rakan2 sekerja harus kuatkan semangat juang dan pastikan tampak tenang sentiasa...biarkanlah si luncai dengan labu2 nya.....syukur, segala yang berlaku telah mengeratkan ukhuwah kami...membuatkan kami lebih dekat dengan Nya...sesuatu yang lebih berharga dari seisi dunia!

2 comments:

  1. insyaAllah satu hari nanti
    pasti kak Erisya akan bertemu dengan "kunci" yang belum ketemu tu

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah