Wednesday, November 24, 2010

GEMENTAR

Entah naper sekarang Erisya amat gerun buat public speaking. Tak seperti zaman belajar dulu...main redah jer. Walau dah pergi kursus tapi masih gagal kawal emosi . Walau dah berkali ke PTK. masih lagi gagal menjadi pembentang yang baik. Ex-boss berpesan tentang 3 C - Converse, Confident , Convince yang menurutnya amat penting sebagai seorang pegawai. Dan banyak lagi petua yang diberinya....kerana menurutnya penulisan sahaja tidak mencukupi jika tak boleh mengeluarkannya secara lisan dengan baik dan berkesan....sesungguhnya ciri ini amat penting dalam karier kami!

Hmm...mungkin ini adalah sebabnya Erisya tidak memilih bidang pendidikan. Walau semua kengkawan rapat dalam bidang yang sama menjadi guru dan pensyarah...Erisya memilih karier ini.....yang pada sangkaan Erisya tak perlu bercakap di khalayak ramai!

Sejujurnya Erisya iri dengan orang yang petah berkata2....juga pada yang cukup berani melontar kata2 di khalayak. Seperti teman Erisya tuh...pantang pegang mikrofon..tak boleh nak berhenti bercakap! Sedangkan Erisya belum pegang mikrofon dah ketaq lutut! dan semua ide hilang begitu sahaja bila terpandang mata penonton....yang pastinya bukan orang awam.

Benar2 keciwa dengan diri sendiri dan buntu...

3 comments:

  1. Kak Erisya,
    saya pun sama.

    tak leh public speaking..

    getar woooooooo..

    dah tu muka pucat lak.
    tak sporting langsung muka lol nie.
    heee

    ReplyDelete
  2. acu sampai sekarang nie takut dengan public speaking..harap badan je besar..hehehee

    ReplyDelete
  3. erisya,
    public speaking ni kena cool/bertenang... Insya Allah, kalo dah selalu, mesti okay... ;)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah