Monday, February 2, 2009

PETUA BATU KARANG

Erisya nak tunaikan permintaan sahabat tersayang...temannya menghadapi masalah batu karang. Di sini erisya berkongsi dua petua batu karang. Bolehlah mencuba tapi jika batu karang dah besar...rasanya lebih molek memakan ubat2an agar batu tuh dipecahkan sebelum dikeluarkan melalui urine. Ada banyak pilihan di pasaran....tapi erisya selalu beli di PP atau Pahang ..cuma tu lah...jauh sangat! selain tuh, ada seorang pakcik di Melaka yang pandai merawat batu karang ni....menurut rakan sekerja, pakcik tu memegang belakang pinggang dan beri minum air...alhamdulillah..ketulan2 kecil batu karang keluar melalui urine! (errr ni kalau kes malas nak ke GH untuk rawatan laser).
Ok, ini adalah petua yang diemel kepada erisya...errrr erisya translate kepada bahasa melayu jer lah , ya?
Rawatan ini juga bagus untuk hati yang lemah sebab, hati dan pundi kencing sering berkaitrapat.
Petua 1:
5 hari yang pertama, minum 4 gelas air epal hijau setiap hari (nak makan 4 @ 5 biji epal hijau pun boleh gak). Jus epal ni melembutkan batu karang.
Hari ke enam pulak , jangan makan malam! Pada pukul 6 petang minum garam Epsom (magnesium sulphate) dengan air suam. Ulang lagi pada pukul 8 malam. Magnesium sulphate buka bukaan pundi kencing. Pada pukul 10 malam, ambil setengah cawan minyak zaitun(atau minyak bijan) yang dicampur dengan setengah cawan air lemon. kacau dan minum. Minyak ini akan bertindak menjadi pelincir.
Esok paginya, jangan terkejut kalau nampak batu hijau kat najis...biasanya terapung!...dan boleh dikira :). Jika tak de batu karangpun, petua ini elok untuk membersihkan pundi kencing.
Petua 2:
Kisar sebiji buah temikai bersama sedikit gula batu (untuk sedapkan). Minum setiap hari.
Hmm..ini jer yang erisya tahu...kalau ada sesape nak tambah...tolonglah beri ya? Terima kasih :) Papepun, kenalah sabar mengamalkannya...takkanlah batu yang sekian lama dalam badan sekali minum jer dah hilang....tak gitu? selamat mencuba :)

p/s: semua bahan tuh boleh beli kat farmasi....tak perlu lesen ;)...lagi satu...jgn ditanya berapa batu erisya yang terapung sebab...tak de masalah tuh (alhamdulillah) ;)



Update  10 Feb 2011 - ketika berubat di melaka (post ' rawatan batu karang' tahun 2011) batu karang telah keluar. Selepas pulang berubat, suami amalkan minum susu kambing HIGOAT 3 kali sehari (setiap kali minum guna dua sachet untuk satu mug air suam). Pada hari kedua satu batu karang keluar melalui urin. selang dua hari, sebutir batu lagi......hingga hari ini, dah 5 biji batu karang keluar melalui urin. Alhamdulillah, semua batu dah keluar. kini, masih amalkan minum susu kambing (alkali) bagi elakkan pengumpulan batu karang lagi, insyaAllah...cubalah moga serasi dengan izin Allah.

29 comments:

  1. eh sama cam ankbuah aja kena batu karang. masa kecik dulu la..
    kecian ankbuah aja,sedih tengok dia sakit:(

    tpi skng dia dah sihat,,
    ihi~

    Gud info sal cara nak ubatinya

    ReplyDelete
  2. Petua yang bagus..terimakasih kerana berkongsi...

    ReplyDelete
  3. harap harap tak terkena penyakit batu karang ni. :]

    ReplyDelete
  4. Erisya.

    Bagus, satu n3 yang memberikan manafaat untuk semua yang memerlukan. Allah akan memberikan ganjaran kebaian kepada sesiapa yang berbuat baik.

    ReplyDelete
  5. Salam,bolehlah cuba amalkan...InsyaAllah tak ada la sakit tu. Tapi bagus kan kalau nak amalkan.Epal/temikai tu selalu lah makan, tak perasan lak sebenarnya jadi ubat...

    ReplyDelete
  6. ajaa....petua ni bagus juga untuk elakkan batu karang terutamanya bagi yang bekerja sebagai pemandu...tapi kalau org pompuan tak elok minum betik sangat hehehe, jadi makan epal jer lah ya...

    Tirana...terima kasih kembali...petua ni sumer adik rakan sekerja dah try...lagipun bahannya mudah dibeli.

    Farhana....iya harap begitulah! siksa tgk org yang sakit batu karang ni...perut kembung, kencing berdarah dsbnya....hmm..kalau boleh jual batu yang kuar tuh sure kaya!

    Terima kasih uncle....semoga kita saling sebarkan ilmu yang bermanafaat...

    ehem uncle dan pak karamu...tak mau tambah petua ke ;)

    iya semua tuh ubat...baru tadi baca petua madu plus epal muda boleh jadi ubat allergy....insyaAllah nanti erisya nak try...:)

    ReplyDelete
  7. Salam,
    petua yang nombor dua 2 senang sket nak amalkan..buah pun senang dapat..yg first 2 cam susah sket..

    Apa2pun thanx eisya psl sudi kongsi petua

    ReplyDelete
  8. very good writing in English
    I understand you well
    but do not understand each

    ....
    many hugs and kisses from Poland

    ReplyDelete
  9. SHUMIERAIN...iya yang ke dua tu mudah sikit...:)

    DONATA....thanks for dropping by :) many hugs and kisses from malaysia :)

    ReplyDelete
  10. Satu petua yang baik tetapi nak minum minyak bijan sampai setengah cawan tu yang tak sanggup.Petua yg ke dua lebih mudah, insyallah boleh amalkan.

    ReplyDelete
  11. salam erisya..
    ayahnde kakyong amalkan ini masa kena batu karang dulu.. rebus lobak putih, minum airnyer.. kira kalo 2 gelas air, rebus jadikan segelas..

    ReplyDelete
  12. Gud Info ar..
    Mintak ar dijauhkan..
    tapi kalau terkena pown leh amalkan petua neh..
    hmm..

    Thanx for sharin kak.

    ReplyDelete
  13. erisya, petua ni boleh guna untuk batu karang dalam hempedu tak??

    ReplyDelete
  14. Makan carot putih, atau lobak merah, seeloknya makan mentah2 mcm rabit tu ha.. juga dapat membantu memecahkan batu tersebut...

    tapi jgn terperanjat juga, setiap kali batu karang ini keluar dari saluran kencing anda, anda akan berasa sakit.. tapi tak apa, selepas itu anda akan berasa senang!

    Petua yg lain pula adalah anda perlukan seorang teman untuk membantu anda. Tukul ditangan diacu-acukan sambil digolek-golekan di pingang atau di tempat yang sakit itu.

    Kemdudian hayunkan sekuat mungkin tukul besi itu ke tempat sakit, iaitu sekira-kira dapat memecahkan batu karang yang degil itu!

    Jangan lupa, pesakit dinasihatkan banyak bersabar dan beristighfar. Elok mengucap syahadah awal2... (psst: kaedah ini praktikal buat org yg sakit batu karang yang dah bosan *T*ut*******)

    hehehheeh

    maza: terima kasih erisya kerana sudi menyinggah di blog maza yea...

    http://mazaaida.blog.friendster.com

    ReplyDelete
  15. bagus nye kak erisya...
    tq for d info

    ReplyDelete
  16. veri informative. saya pernah gak kene dulu...mmg sakit yg amat, so..this article might helps.

    ReplyDelete
  17. Fital...menurut yang dah cuba...bila campur air lemon..ilang rasa olive oil tuh....minyak bijan? diorang tak berani cuba hehehe

    kakyong....ooo rebus ya...ada org ajar, blend lobak putih... memang tak sedap! mungkin kalau rebus ok sikit kot bau dan rasanya

    LOL...belum kena pun boleh amalkan...buat sebulan sekali untuk elakkan.

    kak sakura...terima kembali :)

    kak nurdaiella...err rasanya tak boleh!

    Maza...hahahah kelakarlah! sian lak suruh ngucap hehehehe mesti pesakit suspens !

    Acu, terimakasih kembali

    Nahmy...cubalah! tak leh gak..try jumpa pakcik kat melaka tu pulak ;)

    ReplyDelete
  18. salam...
    saya dari melaka...pakcik yang boleh mengubat penyakit batu karang kat melaka...kat mana ekh...
    tolong hubungi saya...sms pun tak pe...
    0197057227...amy

    ReplyDelete
  19. erisya... air epal hijau tu minum sekali gus 5 gelas ke ?

    ReplyDelete
  20. mohd shah riza: sori lah...erisya dah lupa...dah lama kawan beri petua ni tak silap minum sehari...bukan sekaligus.

    krubung sori , masa tuh erisya dah ilang no tel pakcik melaka tuh.tapi sekarang dah tak perlu dah no t kot. kalau berminat bc post rawatan batu karang dalam blog ni (tahun 2011)

    ReplyDelete
  21. terima kaseh sudi share ttg sakit mcm ny

    ReplyDelete
  22. Thanks. Sngt berguna petua t
    u.

    ReplyDelete
  23. Sebelum kena...selalu minum air kosong banyak2...saya selalu paksa suami minum air dalam sehari...akibat tak dengar kata...sekarang macam dah ada batu karang...

    ReplyDelete
  24. Alhamdulilah. Terima kasih nanti saya Cuba sekarang tngah sakit jam empat setengah pagi kedai pun tak buka lagi
    Terima kasih

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum,

    Kami merupakan pakar menyingkir batu karang pundi hempedu di Malaysia.
    Dengan pengalaman kami di industri makanan dan bioteknologi yang lama, kami telah mencipta produk buah-buahan semula jadi kami yang tersendiri untuk membubarkan batu dalam masa 12 jam. DR JETOX khas digunakan untuk membubarkan batu hempedu dan membuang sisa-sisa makanan bertoksin di dalam badan. Kelebihan DR JETOX juga termasuk pengurangan berat badan setelah membuang sisa-sisa makanan bertoksin di dalam badan. Dalam masa 12 jam sahaja, batu karang pundi hempedu akan muncul di dalam mangkuk tandas selepas proses penyingkiran bahan-bahan buangan. Pesakit tidak perlu risau lagi pundi hempedu akan dibuang jika mereka terpaksa menjalani pembedahan di hospital.Produk kami telah lulus dan berjaya mendapat pengiktirafan antarabangsa. Antaranya termasuk sijil Halal, HACCP dan sijil-sijil bertaraf antarabangsa.
    Kelebihan produk kami:-

    Dalam 12 Jam Sahaja
    Kaedah-kaedah yang lain di pasaran mengambil masa yang panjang (24jam atau 7 hari) untuk membubarkan batu hempedu. Produk kami yang merangkumi resipi yang berantioksida tinggi dapat menunjukkan keberkesannya dalam 12 jam sahaja. Dalam masa 12 jam sahaja, batu hempedu akan muncul di dalam mangkuk tandas selepas proses penyingkiran bahan-buahan buangan.

    Menyingkir Sisa-sisa Makanan Bertoksin
    Disebabkan campuran Rosecalam Juice dan Bio-Active Mineral, produk kami mampu membubarkan sisa-sisa makanan yang lama antaranya termasuk sisa-sisa bertoksin yang terkandung dalam badan. Bio-Active Mineral berfungsi memperbanyakan air dalam usus malah mempercepatkan penyingkiran sisa-sisa makanan bertoksin.

    Mengurangkan Berat Badan
    Seperti yang dinyatakan di atas, produk kami dapat menyingkirkan sisa-sisa makan bertoksin dan najis terlonggok. Selepas sisa-sisa baki disingkirkan, berat badan pelanggan kami dibuktikan turun serta-merta.
    ——————————————————————————————————————————

    Untuk memastikan pelanggan sah diserang batu hempedu, dibawah merupakan tanda-tanda kebentukan batu hempedu.
    *Rasa senak yang kronik
    *Rasa mual, angin kembung perut dan sakit abdomen
    *Loya dan muntah
    *Kesakitan di bahagian tengah dan kanan atas abdomen
    *Sakit perut pada bahagian sebelah kanan atas yang seperti gastrik
    *Sakit perut yang memulas hingga melarat ke tulang belikat
    Kesimpulan
    Untuk pengetahuan anda, kami bertujuan untuk menyelamat pesakit batu hempedu dengan produk kami yang bersumber buah-buahan alam semula jadi. Kami tegaskan bahawa tidak perlunya untuk membuang pundi hempedu yang merupakan organ manusia yang penting maka merupakan kurniaan Tuhan kepada kami.
    Dr Jetox telah lama dikenali ramai maka testimony-testimoni boleh didapatkan di laman Facebook.
    Facebook Fanpage : DR JETOX
    Sekiranya anda mempunyai apa-apa pertanyaan, sila hubungi kami bila-bila masa sahaja.
    Sekian, terima kasih.

    Ramon (Pengurus)

    The Club, Bukit Utama,
    1 Club Drive, Bukit Utama,
    Bandar Utama, 47800,
    Petaling Jaya, Selangor.
    GPS Coordinates: 3.151714,101.602716

    No. Talian:
    0109829005 (Ramon)
    Penghantar ke luar negeri? Sila rujuk kepada pengedar kami di berikut.
    Kelantan – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989 or WhatsApp 017 682 6005)
    Kedah – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989 or WhatsApp 017 682 6005)
    Terengganu – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989 or WhatsApp 017 682 6005)
    Pahang – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989 or WhatsApp 017 682 6005)
    Perlis – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989 or WhatsApp 017 682 6005)
    Kuala Lumpur – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Wilayah Persekutuan – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Selangor – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Melaka – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Negeri Sembilan – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Pulau Pinang – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Johor Bahru – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Perak – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Sabah & Sarawak – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah