Wednesday, February 4, 2009

DOA MURAH REZEKI


"Ya Allah, sesungguhnya kuberlindung dengan-Mu daripada duka dan kesedihan, kuberlindung dengan-Mu daripada lemah dan malas, kuberlindung dengan-Mu daripada hidup dirundung hutang dan penindasan"


"Ya Allah, apabila rezekiku ada di langit, maka turunkanlah, apabila di dalam bumi maka keluarkanlah, apabila di laut maka naikkanlah, apabila jauh maka dekatkanlah, sekiranya dekat maka permudahkanlah, dan sekiranya sedikit maka perbanyakkanlah dan sekiranya sedia banyak maka permudahkanlah untuk mendapatkannya , juga berilah keberkatan terhadap rezeki tersebut dan berikanlah rezeki padaku sebagaimana yang kujangka, dengan rezeki yang halal dan baik, serta banyak lagi keberkatan sehinggakan kutidak memerlukan sesiapa selain dari-Mu, dan jadikanlah kedua tanganku ini berada di atas dengan suka memberi dan menderma, dan jangan jadikan dua tanganku ini di bawah dengan suka meminta-minta, sesungguhnya Engkau amat berkuasa ke atas setiap sesuatu".

Dulu erisya menghadapi masalah kewangan yang kritikal...pelbagai konflik berlaku bila poket kosong....gaji yang masuk akaun beri salam jer sebelum berpindah ke bank lain untuk membayar hutang. Pelbagai buku kewangan erisya beli....buku omputih , buku melayu , semua erisya beli jika ada tulis RM. Namun segala teori yang ada amat sukar untuk dipraktikkan. Akhirnya, erisya mengadu pada ar Razaq...tiada upaya lagi ...syukur dapat mengadu pada-Nya...tak perlu gantung diri atau terjun laut untuk lari dari masalah yang melanda hidup...yang menyesakkan jiwa...dan memeningkan kepala.

Nasib erisya berubah selepas menerima satu penggilan telefon seorang wanita. Ibu itu mengadu tiada wang untuk membayar yuran pengajian anaknya...walhal itu adalah tahun akhir. Sanak- sedara menghalaunya cara hormat bila dia nak pinjam wang. Adussss sedih! Erisya tak punya wang. Lagian takkanlah dia tak tahu kemelut yang menghimpit erisya ketika itu? Menurutnya, hatinya tergerak menelefon erisya selepas solat sunat hajat dan dhuha......ya Allah! dugaan apakah ini...sedangkan erisya benar2 tak punya uang! Baru semalam tekan ATM tapi duit tak masuk lagi! Sewa rumahpun belum berbayar lagi.

Selepas mengambil no akaun , erisya solat dan berdoa panjang....kemudian erisya ke ATM lagi....benar2 bertawakkal....syukur duit dalam akaun bank ada RM1510...ngam2 boleh kuarkan RM1500 untuk memenuhi permintaan ibu tersebut. Bagi erisya itu adalah rezeki anak ibu itu...Terus erisya pindahkan uang ke akaun ibu itu.
Tak lama kemudian tuan rumah menagih sewa rumah. Rasa sedih sangat sebab macam2 kata2 yang tak sedap didengar dihamburkan ke telinga....Dengan keciwa yang teramat sangat erisya tebalkan muka ke rumah kakak....tanpa banyak tanya kakak serahkan kad ATMnya pada erisya. Entah macam mana, erisya tergerak semak akaun bank erisya.....sebolehnya erisya tak mahu nyusahkan kakak!
Hampir luruh jantung erisya...ish! betul ka ni? Jelas tertera baki akaun adalah RM4,000.00 ! Erisya menangis sepuas-puasnya....rasa syukur teramat2 melihat kebesaran-Nya.
Sejak itu, erisya tak pernah putus rezeki lagi....meski cukup2 tapi tak pernah putus....malah boleh beli apa saja tanpa memikirkan cukupkah wang hingga hujung bulan.....anehnya wang sentiasa ada!
Wang yang erisya pinjamkan? Sesuatu berlaku (tak molek dikongsikan di sini)......namun erisya berlapang dada kerana Allah telah menggantikannya berkali-ganda! Benar kata orang, jika kita memudahkan urusan orang lain, maka Allah pasti memudahkan urusan kita pula!


52 comments:

  1. Bagus erisya, satu perkungsian yang amat berguna bagi yang mahukan. Semuga erisya mendapat keberkatan.

    ReplyDelete
  2. janji Allah tetap akan ditunai kan jika kita memohon kepada Nya

    ReplyDelete
  3. aie..
    doa ayt 100 dinar pun leh murahkan rezki kan??
    aie lama tak masuk blog kak erisya..:)

    ReplyDelete
  4. betul tu ajaa....baca 7 kali lepas subuh dan asar. Yang ni pun kak erisya amalkan gak

    ReplyDelete
  5. Hi Erisya Nor, saya pun suka makan ikan, rebus, goreng atau steamed.
    Habis sukasekali is ikan cincaru ada sambal dalam isi nya. Da lama ta;makan tu.

    And of course sambal belachan...mesti ada limau perut ada wangi, ha ha.
    Bergini tentu boleh polish off tiga pingan nasi, ha ha.

    Bila Erisya Nor goreng ikan hantar saya telegram, ha ha.
    You have a nice day, Lee.

    ReplyDelete
  6. Nice entry...thanx for drop by in my blog..pengalaman erisya sama ngan alakay..hmmm..saya pun dulu pernah didatangi saudara sendiri yg minta tolong and masa tu saya sendiri tidak kecukupan..tapi saya pasrah dan berserah pada Allah supaya membantu saya jika saya kemudiannya menghadapi kesulitan...alhamdulillah...sampai sekarang Allah sentiasa mencukupkan apa juga keperluan saya..subhanallah... :-) thanks for sharing the doa..nak amalkan jugak..hehehe

    ReplyDelete
  7. erisya, terima kasih sebab bagi doa tu.. bolehlah akak amalkan.. sesungguhnya hanya Allah tempat kita mengadu.. Dia takkan halau kalau kita mintak tolong dengan Dia, kann..

    ReplyDelete
  8. Doa Murah Rezeki:

    Thank God ar kak..

    memang buat baik dibalas baik kak..

    **Teringin tahu disebalik kisah wang yang dipinjamakan tue.. huhu..

    **LOL sentiasa bersifat ingin tau.. Hehe..

    ReplyDelete
  9. TAG:

    5 Fakta Tentang Diri:
    ~Suka makan ikan-Beza antara kita. Teringin sekali LOL menikmati sedapnya ikan tp LOL xleh. Ikan goreng terpilih mayb ar tapi jarang amat.

    5 Perkara Menakutkan dlm dunia:
    ~Mempunyai teman yg hipokrit-kwn cam ni ader bnyk. hati2. huhu

    5 Lagu Buat Masa Sekarang:
    ~Pencinta Wanita - bila LOL nynyi lagu nie, kwn2 pempuan LOL pasti cakap "ee, takutnya.." haha..

    5 Perkara Yg Selalu Disebut:
    ~amboii - nak dengar versi LOL? huhu

    5 Perkara yg amat bernilai:
    ~Kepercayaan - Kekadang bila kepercayaan kita di'bunuh' sukar utk mempercayai kembali.

    5 Pertama kali dlm hidupku
    ~Dengar suara LOL - Hahaha.. LOL p0wn xtau nak cakap byk coz takut bila LOL dah mula cakap dengan pantas + loghat kepekatan sabahan, akak xfaham plak.. huhu.. Mesti lagi2 akak ketawa..
    Honesty, dengar akak ketawa, make me happy. Thank you.

    ***Domoo arigato coz tak nak LOL merajuk.. hakhak.. LOL xmungkin akan merajuk.. hehe.. coz tau akak pasti jawab..

    -----tamat sesi melalut, ngee------

    ReplyDelete
  10. ***Oit..
    Ajeem p0wn entry soal duet..

    adeish..
    Syoknyer ada byk duet..

    ngeeeeeee..

    ReplyDelete
  11. Pencinta Wanita- leh akak nak tahu siapakah gerangan yang pernah nyanyikan lagu ini untuk erisya hu hu hu

    ReplyDelete
  12. salam erisya.. betul, hanya pada Allah tempat kita mengadu, hidup ni ade pasang surutnye.. terima ksih berkongsi doa-doa, ade sebahagian yg kakyong amalkan, tp ade juga yg baru, lepas ni kena start kelas menghafal :).. terima kasih erisya..

    ReplyDelete
  13. greetings and kisses from Poland

    ReplyDelete
  14. Lee..nanti erisya pos...jangan terkejut kalau sampul kosong....erisya simpan bau ikan goreng dalam sampul surat!hahahaha

    ReplyDelete
  15. Alakay...alhamdulillah! semoga kita takkan serik membantu yang memerlukan...cum akena hati2 ngan org yang suka amik kesempatan!

    ReplyDelete
  16. kak Nurdaniella...betul tuh...Allah tak pernah bosan dengar rintihan kita! namun ada hikmahnya erisya jatuh susah dulu....boleh kenal mana kaca mana permata....mana manusia mana ular...

    ReplyDelete
  17. LOL...hahahha tak perlu geledah bog ni ya sebab erisya tak pernah tulis kisah orang2 yang menyakiti erisya di sini...tak layak!

    * naper tak leh makan ikan? LOL allergic ka ? hmmm best kalau kuar makan ngan LOL....sebab erisya amik ikan LOL amik kuah ;)

    * erisya cerewet pilih kawan....tu pun terkena gak !

    * alahhh LOL nyanyilah 'pencinta lelaki' lak huhuhu

    * errr apa versi LOL?

    * betul...erisya sukar nak terima orang yang mengkhianati erisya ...tapi...tak lah sampai guna blender ;) hahaha...erisya lepaskan ajer si dia kat pompuan tuh...nak sangat...amiklah! buat apa memaksa betul tak? lagipun, ramai lagi lelaki yang lebih baik di luar sana , tak gitu? kalau kita tak sayang diri.. sape lagi nak sayang kita :)

    * nanti ajarlah kak erisya cakap sabahan...sedaplah! dulu teman telefon call dari jakarta...mulanya masing2 cakap melayu tapi akhirnya cakap omputih jer sebab sama 2 tak faham...laju sangat!

    wahhh pandai cakap jepun! ok lah ...ja mata ne tomodachi!

    errr nak ke tempat ajeem lak, nak baca pasal duit hahaha

    ReplyDelete
  18. kak sakura...tak nak beritahu ...nanti dia nyanyi untuk akak lak....sebab akak cun! ;)

    ReplyDelete
  19. kakyong...ya..sama2lah kita mengamalkannya!

    ReplyDelete
  20. Donata, hugs and kisses from malaysia too :)

    ReplyDelete
  21. Hi Erisya, terima kaseh....Feb 14th will be arriving soon.
    I will be doing something special for you, *wink*.
    I will go 'shopping', ha ha.
    But first still early will post something cheeky tomorrow.

    Terima kaseh re the ikan, ha ha. Siap kan tiga pingan....Lee.

    ReplyDelete
  22. Lee....wahhhh suspen ni...hmmm...kalau camtuh erisya pos 3 envelop lah! hahaha

    ReplyDelete
  23. betul betul betul.makin tolong walaupun mulanya kan berkurang tapi sebenarny aia tak kan putus diberi Allah.Akan diganti dengan yang lain.Allah MaHA Pemurah.Subhanaallah.Kekadang akan rasa tenang bila dapat tolong orang.Tak kisah pasal duit kita selagi kita masih berhemah.Allah menjaga segalanya

    ReplyDelete
  24. fahana....betul betul betul (peminat ipin dan upin)...suatu kepuasan yang tak boleh diucap ngan kata2 bila dapat membantu orang :)

    ReplyDelete
  25. Erisya, saya sgt suka page awk. Content best!

    ReplyDelete
  26. salam.... page akak mmg best....
    akak dh dgr lagu dr maher zain....
    best lagu dia....

    ReplyDelete
  27. thanks anonymous...mmg bercadang nak letak lagu maher zain lepas ni...lagu insyaAllah (tak tahu tajuk sebenar)

    ReplyDelete
  28. Trima kasih di atas coretan pengalaman anda

    ReplyDelete
  29. MACAM CITER DONGENG PUN ADA .... tiada yang mustahil dalam dunia ini tapi citer nie nampak sangat tak kena dan tak betul ...masyaallah .... ALLAH MAHA ESA ...

    ReplyDelete
  30. zainal bajuri: terima kasih sudi singgah. Err bila nak mula menulis? kongsilah pula pengalaman zainal pula :)

    anonymous: erisya sendiri tak percaya jika bukan pengalaman diri. sengaja kongsi bersama agar teman2 di luar sana jgn takut akan kesempitan rezeki. Kita masih punya Allah untuk meminta. hanya org yang pernah kesempitan faham perasaan 'desperate' dan betapa penggantungan kita kepada Nya menjadi lebih 100%...ironinya sekarang org yang pernah menghina pula datang meminta bantuan!

    ReplyDelete
  31. masyaAllah...sy kagum skali dengan tawakkal penulis...semoga Allah S.W.T sentiasa merahmati hidup penulis,dan hidup kita semua..

    ReplyDelete
  32. anonymous: aminnnn. YK kerana sudi singgah.

    ReplyDelete
  33. Memang begitu lumrah dunia. Selagi tidak merasai sendiri memang agak mengarut atau dongeng bunyinya. Tetapi yang telah melaluinya akan nampak kebesaran dan pemurahnya Allah itu. Dan rezeki itu pelbagai bentuknya.. bukan setakat wang ringgit sahaja. Malah kesihatan, kesukaran, kesenangan dan banyak lagi ke..ke.. yang lain yang Allah bagi kita sebagai PERINGATAN agar terus kepadaNYA sahaja. TKBB atas perkongsian pengalaman anda...

    ReplyDelete
  34. zainal bajuri: TK di atas sokongan anda. Segala yang Erisya catatkan adalah pengalaman sendiri atau orang terdekat serta buku2 yang Erisya baca sendiri. Bukan rekaan. Tujuan Erisya agar sama2 ambil iktibar disamping beri semangat pada yang senasib. Kejadian seumpama tu tak pernah berlaku lagi....mungkin sekarang bukan tahap desperate lagi atau kejadian itu berlaku kerana Erisya niat nak tolong orang tamatkan pengajiannya...sebab tuh Allah tolong :)

    ReplyDelete
  35. bagus..thanks share kt blog... :)) moga rezeki yg diberi tak pernah putus and bersyukur dgn apa yg diberi...

    ReplyDelete
  36. misz Hana...aminnnnn semoga misz Hana begitu juga...

    ReplyDelete
  37. rezeki yang sedikit itu bila dikongsi akan menambah keberkatannya...semoga Allah murahkan rezeki erisya..

    ReplyDelete
  38. salam, terima kasih sebab berkongsi info yang berguna ini.....

    ReplyDelete
  39. salam sis boleh x saya link ke fb kisah sis utk dijadikan pengajaran... sgt menarik

    ReplyDelete
  40. slm..perkongsian yg berguna Erisya...terima kasih..

    ReplyDelete
  41. Salam kenal erisya..
    berderau bulu roma saya baca kisah awak..trime kasih atas perkongsian ilmu yang berguna ni..pengalaman awak pengajaran untuk orang lain..sejak akhir2 ni saya pun sedar once bila kita berkongsi rezeki dengan orang lain Allah akan balas lebih banyak pada kita..semoga rezeki awak semakin murah dan diberkati olehNya..:)

    ReplyDelete
  42. anonymous....silakan. memang hasrat erisya nak berkongsi kisah ini buat memberi semangat pada yang senasib bahawa Allah sentiasa ada di sisi.

    Anayana...aminnnn. semoga anayana juga begitu.

    ReplyDelete
  43. sgt setuju,sbb selalu terjadi,.bila kita keluarkan duit utk menderma dgb ikhlas,..kadang2 rezeki dtg tnpa disangka2,..

    ReplyDelete
  44. minta izin untuk copy

    ReplyDelete
  45. anonymous..silakan....semoga dapat membantu teman2 yang lain

    ReplyDelete
  46. Syukur berjumpa dgn blog ini...boleh dimanfaatkan bersama2..saya juga mengalami masalah yg sama tetapi mungkin ini dugaan dari Allah supaya kita sentiasa ingat kepadaNya....

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah