Saturday, February 28, 2009

DOA PENAWAR BARAH (CANCER)

Atas permintaan k Nurdaniella, erisya berkongsi dua petua untuk sakit barah ie dari Dr Fatma azzahra dan Dtk Haron Din.

Mula-mula bacalah ayat-ayat ini sebanyak 7 X ke air zam-zam atau air biasa (paling baik air Rx) dan minyak zaitun. Banyak mana air? cukup2 untuk minum seminggu (3 cawan sehari) juga cukup2 mandi seminggu (bilasan terakhir). Minyak zaitun pulak mencukupi untuk disapu di tempat sakit selama 21 hari.

1. al Fatihah
2. al Baqarah (ayat 1-5)
3. al Baqarah (ayat 164-165)
4. al Baqarah (ayat 255-257)
5. al Baqarah (ayat 285-286)
6. al Imran (ayat 1-5)
7. al Imran (ayat 18)
8. al Imran (ayat 26-27)
9. al Araaf (ayat 54-56)
10. al Araaf (ayat 117-119)
11. Yunus (ayat 80-82)
12. Thaha (ayat 65-69)
13. al Mukminun (ayat 115-118)
14. al Hasyr (ayat 21-24)
15. as Shafaat (ayat 1-15)
16. ar rahman (ayat 31-33)
17. al Mulk (ayat 3-4)
18. al Qalam (ayat 51-52)
19. al Jin (ayat 3)
20. al kafiruun
21. al Falaq

22. an Naas

Jika leukimia, sapulah minyak pada tulang belakang kaki kanan dan kiri.
Jika breast cancer / kanser rahim/ kanser paru2 memadailah sapu minyak di bahagian luaran saja. Kemudian bacalah doa2 di bawah ni.

[ sebaiknya ulangi bacaan ayat2 di atas seminggu sekali...jangan gusar, ayat2 ni pendek2 jer!]

Satu lagi doa (Datuk Haron Din)


Papepun, yang penting ada keyakinan dan keazaman...jangan lemah semangat. Bagi teman2 yang sama bidang pekerjaan dengan erisya....kenalah kita amalkan ayat2 ni dari sekarang....maklum, kita terdedah dengan penyakit kanser ni...kena jaga pemakanan dan ketenangan minda. Rata2 kaki tangan disini dapat kanser paru2 (maklum....banyak guna bahan pelarut seperti Klorofom , Fenol , Ethidum Bromide dsbnya)...kemudian...pelan2 merebak ke kepala! Kebetulan ? Hmm...papepun....jagalah diri kita tak sape peduli kesihatan kita selain diri kita! Kanser adalah penyakit jahat....tiada simtom....bila dah teruk baru terasa sakit!

Hmmm...teringat masa study dulu...erisya punya sahabat yang amat erisya sayangi...selalu sakit kepala. Suatu hari, erisya mengikutnya bertemu doktor....maklum risaukan kesihatannya. Dr memaklumkan sahabat tuh sakit kanser otak! Lepas tuh kami berdua termenung depan tasik sambil pegang tangan . sedih! keciwa! dan ntah2 apa2 perasaan yang berbaur2....erisya benar2 tak mau kehilangannya. Kemudian erisya bertemu dengan seorang lagi doktor panel...bertanyakan hal tuh....doktor tersebut ketawa berdekah2 ! Menurutnya mana mungkin sahabat erisya menghidap penyakit seserius itu...masih muda belia! Haaaah???? Tak puas hati, erisya ajak sahabat erisya bertemu semula doktor pertama tadi.....ternyata rupanya doktor tu nak pekenakan kami berdua! urrrgggghhhh! geram betul....namun kami bersyukur kerana sahabat erisya sihat dan .......kini telah berkhidmat sebagai seorang doktor di kampung halamannya. ( sebetulnya doktor yang pertama tuh memang suka bergurau ngan erisya....kami selalu bertekak tentang agama dsbnya....selalu pekenakan erisya...cuma kalini gurauannya agak melampau!)



22 comments:

  1. salam erisya, terima kasih yer.. nanti akak bagi kat mak akak.. dia pun tengah risau sangat ni.. takut nak buat radioterapi..

    ReplyDelete
  2. Insya Allah, Tuhan akan memberkati erisya kerana keprihatinan dan kesudian erisya berkungsi dengan niat membantu insan lain.

    Alhamdulillah kerana Allah kurniakan sekeping hati yang punya perasaan dan menyumbangkan bantuan sekadar mampu.

    Tahniah erisya.

    ReplyDelete
  3. Perghhh 2 dah melampau sgt dah kalu gurau cam2..bole terhenti jantung..

    ReplyDelete
  4. Salam kak..
    Mish nyer kat akak..

    Gurauan tahap melampau..
    Tak tahan nyer gurauan..
    Dah sedey..
    Dah nangis2..
    Dan nak ingat2 kenangan manis2..
    Dah bla.. bla.. bla..

    Bergurau jer rupanya..

    **Beshnyer kenakan akak..
    huhu..
    1 hari nnt nak bergurau ngn akak ar..
    ngeeeeeeee..

    ReplyDelete
  5. Thanks Erisya for sharing these do'a. InsyaAllah nanti boleh copy dan simpan.g

    ReplyDelete
  6. Erisya
    apa khabar semenjak dua menjak ni sibuk ajer...
    cam ner akak ada peluang ke nak pandang ke timur ke? he he he

    ReplyDelete
  7. Sempat membaca, bagus ilmu ini buat amalan, lama tak singgah ke sini...tak ada kat rumah katakan

    ReplyDelete
  8. k nurdaniella....sebaiknya anak2pun bacakan sama ...doa anak dimakbulkan ...insyaAllah

    ReplyDelete
  9. uncle Mountdweller,
    erisya nak ikut jejak uncle..sama2berkongsi cuma tu lah kan....kekadang teringat lak pada pesan rasulullah saw "berahsialah ketika melaksanakan keperluan2mu, kerana sesungguhnya setiap yang mendapatkan nikmat ada yang hasad kepadanya ...HR al -Thabrani).. semuanya kerana permintaan teman2 tersayang di blog ini...

    ReplyDelete
  10. shumierain...tul tuh...nasib baik tak sakit jantung!

    ReplyDelete
  11. LOL...

    adik yang paling memahami :) errr jgn gurau lebey2 tau...takut jantung dah tak kuat huhuhuhu

    ReplyDelete
  12. Tirana...sama2lah kita kongsi ilmu yang ada :)

    ReplyDelete
  13. kak sakura...sori ye...mmg bz sekarang ni...errrr program tuh untuk teknikal jer :) ada rezeki impian erisya nak upgrade tempat kerja baru erisya kan tercapai....nak tambah byk jawatan agar mereka semua boleh naik pangkat...jgn jadi macam batch erisya....banyak sangat aral naik pangkat (kami kena mandi bunga kot huhuhu) semoga generasi baru tak susah macam kami ni ;)

    ReplyDelete
  14. sonata...bz gak ke? alah...bila kelapangan jemputlah datang....tak dapat kopi pun boleh dengar lagu ;)

    ReplyDelete
  15. terima ksh berkongsi ilmu..
    sama2 lah kita amalkn ya..

    ReplyDelete
  16. iya kuIna....sama2lah kita amalkannya..moga dijauhkan penyakit itu...

    ReplyDelete
  17. salam erisya, akak nak tanya pasal minyak zaitun tu.. memang kena pakai minyak zaitun ker?? tak leh tukar minyak lain?? ngeee..

    ReplyDelete
  18. knurdaniella....tak tau lah pulak...mungkin Dr Fatma rekomen myk zaitun sebab dia org arab ngeeeee....boleh kot tukar minyak malaysia ;)

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum,
    sy nk minta kebenaran dr saudari nk amik sedikit panduan doa dr blog saudari utk sy amalkn..
    blh ye?
    terima kasih sbb share panduan mcm ni..harap saudari dilindungi Allah selalu.

    ReplyDelete
  20. waalaikumsalam yattie...iya sialakan...sesiapa saja boleh mengamalkan doa2 tersebut...tak perlu keizinan :) selamat beramal :):)

    ReplyDelete
  21. assalamualaikum wrth...
    hi eisya smuga tenang dan ceria selalu.
    ni ha nk tanye sikit brkenaan dgn doa mngecilkn ketumbuhan.
    disitu ade mngata kn rujuk muka surat 54.so sis nk tau ayat tu trdapat di mana ye..? coz sis x brape nampak ayat tu dgn jelas.
    anyway really hargai..
    t/kaseh byk2 ye eisya..

    ReplyDelete
  22. Erisya..sy mona dr seremban..sy sgt buntu..bf sy menghidapi brain tumor last stage..sy sgt sedih..bkn sedih mengenang nasib tetapi sebak org yg sy cinta akan pergi..dia slalu mengadu sakit kepala yg teramat sgt dan doktor kt hanye ada ms 6bulan je tok idup b4 kenal sy..now sy sdri xtahu bp bln yg tgl..tiada sorg pun yg tahu dan dia hanye btau sy..even mum dia xtahu..sy takot..idung,telinga,matanye slalu mengalir darah..dia kate jgn layan dia seperti pesakit tp layan mcm biase..sy nk ada sntiase dgnnye tp dia btugas jauh..sy buntu..sy harap keajaiban berlaku..arwah ayah sy dl juga penghidap kanser dan skang dia..sy takot erisya.. boleh kt contct melalui wechat atau whatsapp?ni no sy 0126483621

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah