Sunday, February 15, 2009

BUAT ANAK

"Ibu bapa adalah pintu syurga yang paling tengah.
Terserahlah kepada kamu
samada mahu mensia-siakan pintu itu atau memeliharanya."
(HR Ahmad, al-Tarmidzi dan Ibn Majah)
Suatu ketika Umar al -Khattab ra dan beberapa orang sahabat melihat seorang wanita mendukung seorang lelaki tua. Lalu beliau pun bertanya," kamu buat apa ni?". Jawab wanita itu," yang kudukung ini adalah ayahku. Dia sudah nyanyuk dan mahu bermain denganku". Umar al-Khatab ra sangat teruja dan memberitahu para sahabat bahawa wanita itu telah menunaikan hak ayahnya ke atas dirinya. Lalu wanita itu membalas, "Tidak ya Amirul Mukinin! Aku belum lagi menunaikan hak ayahku ke atas diriku. Semasa dia menjagaku ketika kecil, dia mendoakan panjang umurku. Tetapi semasa kumenjaganya ketika dia dah tua, kutertanya-tanya, bilakah ayahku kanmati...."




26 comments:

  1. Saya cuma berdo'a agar saya tidak akan sampai menyusahkan anak-anak ketika usia tua..

    ReplyDelete
  2. greetings and kisses from Poland

    ReplyDelete
  3. salam erisya,

    maaf tanya, erisya anak angkat ker? mak skrg masih ade lagi..?

    susah sebenarnya nak mjadi anak solehah.. apatah lagi kalo ibubapa tdk pernah mendidik kita utk menjadi solehah.. tapi kita ni bila dah bpelajaran (walau belajar dgn usaha sendiri) & tahu hukum hakam, dan mcm2 yg dah kita 'digest' dlm diri kita.. takkan kita nak salahkan @ derhaka pada org tua. kakyong dulupun pernah tersepit @ dlm dilema situasi 'memenuhi kehendak org tua'... tertanya2 derhaka kah aku?.. apapun semoga Allah merahmati semua ibubapa kita, tanpa mereka tiada wujud kita di dunia ini.

    ReplyDelete
  4. Tirana...itulah juga dia erisya dan suami...semoga diberi kecukupan di hari tua jangan sampai memerlukan bantuan orang lain...

    ReplyDelete
  5. Donata, thank you for dropping by :)

    ReplyDelete
  6. kak yong , betul kata kak yong tuh...tapi jangan lupa anak yang terabai juga manusia biasa...biar berusaha namun adakala hati yang terguris terus berdarah bila kedua orang tuanya tidak berubah sikap....masih dengan egonya...kita sebagai orang tua juga seharusnya muhasabah diri ...jangan hanya salahkan anak saja...dan anggap anak harus penuhi nafsu kita dengan kuasa veto yang kita ada. apa yang erisya tulis adalah iktibar buat anak yang juga akan bergelar ibu atau ayah....jgn ulangi kesilapan ibu / ayah....dan maafkanlah mereka tanpa syarat walau sukar...kerana kita tak boleh memilih ibu bapa yang melahirkan kita tapi kita masih punya pilihan untuk menjadi anak yang baik....dalam kaca mata Islam....bukan dari kaca mata ibu ayah yang menilai kesolehan anak dari nilai wang ringgit sahaja...

    ReplyDelete
  7. Benar Erisya segala pengorbanan kedua ibubapa tak dapat dibayar dengan emas dan permata hanya doa dari anak yang soleh dapat membantu mereka.Kepada yang masih ada ibu dan bapa rebutlah peluang membahagiakan mereka sementara ada kesempatan.

    ReplyDelete
  8. Fital..sebagai parent, itulah yang kita harapkan dari anak...doa anak yang soleh. semoga doa kita termakbul

    ReplyDelete
  9. O God..

    LOL selalu membebel.. Yeah, membebel.. Ngn kazen2 or kwn2..
    LOL g tau kat dorang yang..
    Selagi kamu masih ada ibu bapa, hargailah dorang coz bila masa dorang dah meninggalkan kita, maka disitulah kita akan merasakan betapa pedih dan 'hebat'nya rasa kala ditinggalkan.. Menangis darah sekalipun keadaan tetap sama. Hargailah mereka.. Sayangilah mereka kerana "penyesalan itu selalu datang lambat.."

    LOL seringkali menangis bila teringatkan mak dan ayah.. Dorang pegi tanpa sempat saya berikan mereka apa2..

    Hanya yang LOL boleh lakukan ialah menyayangi adik2 sepenuh hati kerana hanya mereka peninggalan mak ayah..

    Jagalah ibubapa anda..
    Sakit bila mereka dah pergi dan kita tak sempat melakukan apa2..

    Salam penuh Kasih,
    -LotsOfLove-

    ReplyDelete
  10. erisya akak sediakan hadiah untuk menaka dimana lokasi akak tu he he he

    ReplyDelete
  11. HOLA, MIL GRACIAS POR SEGUIR MI BLÑOG, YO ME COMPROMETO A LO MISMO CONTIGO. ME GUSTA PASRTA POR QUI PORQUE LO TIENES LLENO DE COSAS ATRACTIVAS, AUNQUE NO COMPRENDA YO EL "MALAYO" PERO COMO SEA ME ENCANTA PASAR.

    MIRA QUE VEO QUE EN TU BLOG CONVERGEN PERSONAS DE TODOS LOS PAISES, Y YO DESDE "MÉXICO" TE MANDEO UN BESO Y UN ABRAZO...

    ¿ERES TU LA DE LA FOTO? MUY HERMOSA POR CIERTO...

    BUENO ME DESPIDO, Y TE ESPERO POR MI BLO0G


    "LA VIDA ES UN GRAN CIRCO, PERO SIN ESPECTADORES"

    ReplyDelete
  12. Selamat kembali

    Erisya, mula-mula gerun juga tajuk tu, tersentak di buatnya huhhhh! peluh !

    Begini saja!

    Islam telah menetapkan "Brang siapa yang menderhakai kedua ibi dan bapanya maka dosanya sama seperti berdosa kepada Allah"

    Mudah-mudahan jenerasi baru kena faham tentang hukum ini

    ReplyDelete
  13. salam erisya, sila masuk ke rumah akak.. ada sesuatu untuk erisya.. hehe..

    ReplyDelete
  14. Hi Erisya Nor, just dropped by say hello. How you doin'?
    You keep well and have a nice day. Lee.

    ReplyDelete
  15. kuIna...semoga diberi keluangan masa dan rezeki untuk bertemu parent :)

    ReplyDelete
  16. LOL....takziah...kak erisya nyangka LOL cuma tak punya ayah :(

    baguslah LOL sering mengingatkan si kawan

    ReplyDelete
  17. kak sakura.....tak nak hadiah...nak ikut akak ke sana :)

    ReplyDelete
  18. maksu....terima kasih kembali. sebetulnya erisya lebih mengingatkan pada diri sendiri ...:)

    ReplyDelete
  19. vision de arlequin,

    hola, gracias por visitar mi blog. Lo siento no puede entender malayo. Espero que te gusten todas las fotos. nos vemos

    ReplyDelete
  20. salaams pak! peringatan buat erisya juga :)

    ReplyDelete
  21. kak nurdaiella...ehhhh? best nyer....tapi harap tanpa syarat ;)

    ReplyDelete
  22. Hi lee...thanks for coming to my mahligai ;) hope you had enjoyed your weekend ;)

    ReplyDelete
  23. Having seen an good buddie going trough a difficult period because of a sickness caused by cigarettes I made it my mission to spare as much other folks as possible from the same fate, though quickly I realized that regardless of how good the arguments are it's extremely difficult to make a smoker give up smoking, not because the actual arguments are not sufficiently good and not necessarily because the smoker just isn't willing to quit but merely because smoking is a more addicting drug than heroin as well as cocaine (scientifically proven).

    Next , I learned that there's actually a way to stop smoking without stopping smoking, thus give the smoker their pleasure and habit but preserve them from the damaging effects of cigarette smoking.

    What I am speaking about are e cigarettes. Read about most of the negative effects associated with smoking cigarettes and the way a [url=http://electroniccigarette0.com/]electronic cigarette[/url] could help you quite smoking cigarettes or just allow you to follow your current routine and get the kick without the harmful side effects of smoking on my webpage http://electroniccigarette0.com

    P.S. Hopefully this will not get removed because of having a link to my web page as I merely attempt to inform and help.

    May God bless each and every body

    Chrissy M.

    ReplyDelete
  24. Orang yang bekerja di luar sering dapat mengambil beberapa suplemen untuk membantu mereka mendapatkan manfaat yang lebih baik dari latihan mereka . Kadang-kadang orang mengambil suplemen yang aman dan dalam kasus lain mereka tidak aman sama sekali. Bahkan ada kasus di mana ada tambahan orang berpikir aman , yang sebenarnya sangat berbahaya . Salah satu contoh dari suatu produk adalah protein whey . Whey protein adalah produk yang orang membuat , sebagian besar pria , karena wanita cenderung mengkonsumsi bubuk protein kedelai , dalam rangka memenuhi kebutuhan protein mereka setiap hari. Pada artikel ini kita akan membahas tiga Whey Protein Bahaya ingat untuk mengguncang sebelum menggunakan whey protein lain .
    lebih lanjut di [url=http://wheyproteindangerss.com/]Whey Protein Dangers[/url]

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah