Monday, May 23, 2011

6 HARI DI BANDUNG/JAKARTA

Alhamdulillah, akhirnya Erisya berhasil menjejakkan kaki di Bandung/Jakarta. Sekian lama ada ajer aral tiap kali Erisya memasang niat untuk ke sana. Syukur juga, tidak berlaku peristiwa yang Erisya takuti selama ini, Benar kata teman yang telah menetap di sana (berkahwin dengan wanita Bandung)....kat sana selamat ! Iyalah..jika tgk tv tentang sentimen orang sana yang begitu membenci rakyat Malaysia....memang menggerunkan! Ternyata keadaan bertambah baik...tiada buluh runcing yang menanti kami. Malah segala pertanyaan kami dijawab dengan sopan dan mesra....buat kami ingin ke sana lagi!...Cuma berhati2 ketika di Tangkuban Parahu...para penjual  mengekori kita menuruni kawah Domas...akhirnya memaksa kita membeli barangan mereka dengan harga yang amat mahal...harus tegas menolak...lagi satu tempat perlu hati2 ialah di airport Bandara. Porter di sana sesuka hati nak tolong tolak troli lepas tuh caj gila2 ! Harus nego sebelum mereka sentuh troli....kalau tak, baik tolak sendiri ajer....FOC...gratis !

Papepun, memang seronok di sana..Bahasa yang tidak sama makna walau serumpun sering menjadi bahan ketawa kami dan pak supir di sana.Itulah akibatnya..konon nak betutur bahasa Indonesia tetapi belajar tak habis.....akhirnya sama-sama keliru dan ketawa bersama.

Yang paling Erisya suka, baik di Bandung dan Jakarta semua tempat yang kami pegi ada disediakan musholla...hatta di kawasan kawah! Orang-orang di Jakarta juga berbaris untuk menaiki bas...memang mengkagumkan!

Oh ya...jika ke sana, pastikan kalian semua activate CIMB Bank card ( di sana disebut cimbeng)...banyak ATM berbanding Maybank....boleh dikatakan tiap shopping complex ada ATM CIMB Bank. Keadaan kami agak sukar di sana kerana hanya activate Maybank..percayalah..duit tak pernah cukup shopping di sana!

Kerepek dijadikan hiasan yang menarik...memang kreatif

Tangkuban Parahu
"APA BILA BUMI DIGONCANGKAN SEDAHSYAT-DAHSYATNYA, 
DAN GUNUNG-GUNUNG DIHANCUR-LULUHKAN, MAKA JADILAH
IA DEBU YANG BERTERBANGAN, DAN KALIAN MENJADI 3 GOLONGAM"
(Al Waqiah:2)
" Apabila bumi digoncangkan dengan goncangannya yang dahsyat dan bumi telah 
mengeluarkan beban-beban berat yang dikandungnya" 
al Zalzalah, 1-2



Pohon-pohon cantik dalam perjalanan ke kawah Domas

Pokok Batik....cantik! Corak ni semulajadi, tau...bukan ukiran manusia.

Air yang sedang mendidih di kawah Domas. Mengingatkan kita pada ayat 
"Sudah datangkah kepada berita tentang Hari Pembalasan?
Banyak muka pada hari itu tunduk terhina,
bekerja keras lagi kepayahan, memasuki api yang sangat panas,
diberi minum dengan air dari sumber yang panas"
(al-Ghaasyiyah, 1-5)

"KEMUDIAN SESUNGGUHNYA KALIAN HAI ORANG-ORANG 
YANG SESAT LAGI MENDUSTAKAN, BENAR-BENAR AKAN MEMAKAN BUAH ZAQQUM, DAN AKAN MEMENUHI PERUTMU DENGANNYA. SESUDAH ITU KALIAN AKAN
MEMINUM AIR YANG SANGAT PANAS."
(Al Waqiah:  )




Keadaan di Pasar Baru, Bandung. Memang rambang mata! Pantas ada lelaki dalam lif menyatakan 
" Tempat paling dibenci lelaki!"

Dalam perjalanan ke Puncak....indah!
haiwan di Taan Safari jinak-jinak belaka

Drama pendek tentang kempen selamatkan hutan

Gado-gado yang dimakan bersama lontong (di Tanah Abang). Hampir saja kami makan makanan Menado...sedang asyik memilih makanan, tetiba si penjual tunjuk tulisan, " Mengandungi babi". Astaghfirullah...tulisan sebesar itu kami boleh tak nampak!?! Akhirnya....kami tak dapat nak menikmati masakan Manado....hanya makanan Padang dan Palembang ajer...

Menikmati ketenangan malam di MONAS...



"Ibu, gak ada yang tinggal? "

"Ya, ada....tinggal kenangan...kenangan yang indah!!"



p/s: Sedih melihat keadaan sana yang susah. Bagi mereka, "ujan air di sini tapi ujan uang di  Malaysia! Ketika nego harga kamar, mereka rasa bersalah kerana terpaksa naikkan harga kamar sebanyak 5,000Rp....gara-gara kami meminta kamar yang lebih besar...sampai dua kali mereka mengira harga kamar....walhal..apalah bezanya 5,000 Rp bagi kita!

1 comment:

Terima kasih kerana sudi singgah