Tuesday, May 24, 2011

SADAQAH DAN IKHLAS

Sebetulnya banyak yang Erisya pelajari tentang diri ketika berada di Bandung/Jakarta. Belajar tentang sadaqah. Belajar tentang ikhlas. Meskipun tahu segi teori tentang sadaqah namun adakalanya begitu sulit untuk hati ini memberi sadaqah dengan ikhlas. Tambahan pula jika yang meminta itu bukanlah golongan yang tidak upaya.

Ketika di Bandung, hati bagai dihiris2 bila melihat anak2 kecil telah diajar untuk meminta2. Malah bisa menghafal dialog yang boleh menarik perhatian....siap boleh cakap cara orang Malaysia! Entah kenapa, hati Erisya begitu keras tidak menghulurkan apa2 hatta sebatang ais krim mahupun Rp1,000 !Hati berdolak-dalik...akhirnya keinginan untuk memberi dipendam begitu sahaja dengan niat...tak mahu menggalakkkan mereka dari terus meminta2!

Keesokan harinya, Erisya bersiap ke Pasar Baru yang selama ini menjadi bualan di Malaysia....ketika di lobi,  teringat jaket  di kamar. Dalam hati terdetik, " eh! jaket dalam hotel...nanti hilang"....Namun amaran dalam hati tidak dihiraukan.  Erisya yakin sepenuh hati bahawa Allah akan menjaga rantai tangan emas yang tersimpan dalam kocek jaket. Yakin teramat yakin ianya akan selamat.

Malam tuh, setibanya di hotel..jaketlah yang Erisya periksa dulu. Ternyata zipnya telah terbuka...dan koceknya kosong! Perkara pertama yang terlintas ...innalillahiwainnailaihirojiun.....semua teman membantu mencari satu kamar...ternyata tidak ada. Sekali lagi hati berdetik....alahai ..naperlah aku tak sadaqah semalam?! Pastinya ini semua tak berlaku. Bagaimanapun, hati masih bersyukur kerana duit (berjuta2 tuh!) dan pasport tidak hilang.....alhamdulillah!

Di Jakarta, sekali lagi bertemu dengan peminta sadaqah...kali ini lelaki tua menadah tangan. Syukur kalini Erisya berkesempatan menghulurkan wang...tak tahulah berapa ...maklum, bukan tahu sangat nak melihat nilai wang yang begitu banyak angka "0"! Keesokan harinya, di airport, sekali lagi teman-teman seperjalanan gempar....pasport Erisya hilang! Sekuat hati dua orang teman berlari ke tempat duduk kami tadi....syukur, rupanya pasort terselit di celah bangku.

Erisya ? kebingungan berdiri, dalam hati berkata, "Ah sudah! camner nak balik ni?" seperti orang bodoh hanya memandang sahaja kedua2 orang teman berlari2 dan  mencari2.

Hmm....Mungkin saja.....berkat doa peminta sedaqah semalam, Allah selamatkan Erisya dari musibah kehilangan pasport.Alhamdulillah!

Ya, Erisya terima semuanya berlaku akibat kecuaian diri. Selama ini berjalan ke luar negara tak pernah pakai barang kemas. Tak pernah hilang pasport. Tak pernah jumpa peminta sadaqah. Ternyata, Allah nak beri pengajaran agar jangan hampakan orang yang meminta. Biarlah Allah yang menentukan mereka layak atau tidak menerima sadaqah. Belajar ikhlas memberi.Jangan menghakimi mereka. Letakkan diri di tempat mereka. Tinggal di bandar yang tinggi taraf hidupnya....sedangkan pendapatan tak seberapa.

Semoga sadaqah yang diberi boleh merubah hidup mereka....sebagaimana mereka telah merubah diri Erisya!





p/s: Seperti kata suami lewat telefon malam tuh," Tak pe lah....Dah tak de rezeki...lain kali beringat!"...namun kata-kata itu terhenti di situ saja...ingatkan suami nak tambah," tak per lah....nanti ada rezeki kita beli baru ya ayang!" .....hmmm...lambatnya ulangtahun perkahwinan kami!......;)...Ish! lebih2 pulak....suami tak marah dah besar rahmat tuh!

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah